נהנים ולומדים סביב המסכים

איך נוכל לנהל חיים משפחתיים חיוביים סביב המסכים ולהפיק מהם תועלת?

ד"ר שלי גפן

עודכן בתאריך

הורים ומשפחה
טלוויזיה. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. צילום: Incuś

כיצד לנהל חיים משפחתיים חיוביים סביב המסכים ולהפיק מהם תועלת?

כבר הסכמנו שהמסכים הם חלק בלתי נפרד מהחיים הפרטיים והמשפחתיים. כבר הבנו כהורים שהילדים שלנו חשופים לתכנים שונים ומגוונים וכן שהם מעדיפים שימוש במסכים על פני פעילויות אחרות כגון מטלות, שיעורי בית, קריאת ספרים ועוד. לעיתים הצפייה והגלישה באה גם על חשבון זמן משפחתי בבית או בחוץ. השאלה שנשאלת היא כיצד נוכל למנף את הסיטואציה הזו לשימושים חיוביים ? כיצד נלמד להצטרף אליה ולא להילחם בה ? 

רובנו כהורים לא יודעים מה הילדים שלנו עושים עם המסכים וחבל. כדאי להכיר את לוח השידורים ולצפות בתוכניות טלוויזיה שבהן צופים הילדים בכדי לקבוע מה מתאים להם ומה פחות. במקרים אלה כדאי ליצור שיחה סביב התוכנית ולהעלות לדיון את מידת התאמתה לילדינו מבחינת גיל, מגדר, אופי התוכן ועוד. לעומת זאת, כדאי להוביל את הילדים ולכוון אותם לצפייה בתוכניות חיוביות בעינינו שיכולות לתרום להם מבחינת ידע, הבנה והתמצאות טובה יותר במציאות שלהם מחוץ למסכים.

עלינו להיות יותר מעורבים בצפייה בכדי לעזור להם להפיק ממנה יותר תועלת. המעורבות יכולה לבוא לידי ביטוי בצפייה משפחתית משותפת בתכנים אהובים. מצב זה ישלב זמן איכות משפחתי וכן יאפשר בסיס לשיחה ולהכוונה הורית. המעורבות יכולה לבוא לידי ביטוי גם בשיחה סביב הצפייה בטלוויזיה ללא ישיבה משותפת. כך למשל כדאי לשאול את הילדים מדי פעם במה הם צופים, למה הם אוהבים תוכנית זו או אחרת ומה ניתן ללמוד ולהשליך ממנה למציאות שלהם. למשל ניתן ליצור שיחה סביב זוגיות ויחסים עם הבן המתבגר הצופה בתוכן שעוסק בסוגיה זו. שיחה כזו תאפשר לנו להסביר לילדינו את הפער בין הטקסט למציאות וכן ללמד אותו כיצד מתנהגים בסיטואציות חברתיות שונות שבהן הוא עשוי להיתקל בחיי היומיום.

חשוב מאוד להימנע משימוש במסכים כמקל וכגזר. כדאי לדעת למנף את השימוש בתקשורת לטובתנו כהורים אבל לא באמצעות איומים. למשל כדאי לומר לילד צעיר שיסיים את השיעורים כדי שיספיק לצפות בתוכנית האהובה עליו או אף להציע לו לצפות ביחד בתוכנית ואז תהיה לו סיבה טובה לסיים את השיעורים בזמן ולא לדחות אותם לשעה מאוחרת יותר. כדאי לחשוב מראש כמה זמן לאפשר לצפייה וכמה זמן מוקדש לפעילויות אחרות, גם אם נידרש לבדר את הילדים בזמנים האחרים בעצמנו כדי שלא יתמכרו למסכים.

המסכים יכולים להיות בסיס טוב ומהנה לבילוי חברתי עם חברים. ניתן לשחק במחשב ביחד או לצפות בתוכנית אהובה כחלק מפעילות אחר הצהריים. עם זאת, כדאי להגדיר מראש זמן סביר לפעילות זו כדי שלא ייגזל זמן המשחק ויהפוך לבהייה משותפת מול המסך.

לסיכומו של דבר, כדאי לחשוב מראש על אופן הצפייה, זמני הצפייה והתכנים הנצפים כדי שנוכל ליהנות מהמסכים ולא ניתן להם לשלוט בנו ובילדינו. אגב, עצות אלה נכונות גם לאופן הצפייה שלנו כמבוגרים שנוטים לפתוח את המסך ולבהות בתכנים ללא הגדרה ותכנון מראש. מודל זה הינו בעייתי עבורנו ועבור ילדינו הצופים בנו!!!

מאת: ד"ר שלי גפןד"ר שלי גפן הינה מרצה ותיקה בתקשורת (במכללה למינהל, אוניברסיטת תל אביב ובאונ' פתוחה). בימים אלה סיימה את כתיבת הדוקטורט בנושא המשפחה והתקשורת. מעבירה הרצאות/סדנאות וייעוץ לילדים, הורים ואנשי חינוך במציאות התקשורתית כיום.

דילוג לתוכן