נוגדי חימצון לטיפול בנזקי קרינה

מחקר: נוגדי חימצון בדומה לרזברטרול, יעילים לטיפול בנזקי קרינת גאמא

לאור הסכנה הרבה המצויה בקרינה גרעינית, קיימת חשיבות רבה למציאת טיפול תרופתי לנזקי קרינה רדיו-אקטיבית. מחקר חדש שפורסם לאחרונה חושף כי חוקרים הוכיחו את יעילותו של חומר נוגד חימצוןאנטי אוקסידנטי לטיפול בהפחתת נזקים לתאים הנגרמים מקרינת גאמא מייננת.

ענבים- מכילים רזברטרול. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc2.5 by sa. צילום: Tomas Castelazo
ענבים- מכילים רזברטרול. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc2.5 by sa. צילום: Tomas Castelazo

כיום, לא קיימים טיפולים אשר מאפשרים להתמודד עם הנזקים החמורים שאותם יוצרת קרינת גאמא לתאי הגוף. במחקר שפורסם  בכתב העת של American Chemical Society ביקשו חוקרים מאוניברסיטת פיטסבורג לבחון את השפעתם של נוגדי חימצון- אנטי אוקסינדטים על תאי הגוף.

החוקרים שיערו כי נוגדי חימצון המצויים במזון, עשויים לספק אמצעי יעיל להגנה מפני נזקים של קרינת גאמא בהיותם רכיבים המנקים את הגוף מרדיקלים חופשיים. לשם כך, עשו החוקרים שימוש באנטי-אוקסידנט רזברטרול– נוגד חימצון המצוי ביין אדום, באגוזים מסוימים, בצמחים שונים ובענבים. רזברטרול משמש כנוגד חימצון יעיל במלחמה בחיידקים, חיזוק המערכת החיסונית ומלחמה בזיהומים.

בשלב הניסוי הראשון- החוקרים בחנו האם נוגד החימצון רזברטרול מסייע להגן ולטפל בתאים שנחשפו לקרינת גאמא, בתרבית תאים במבחנה. ממצאי שלב זה העלו כי לרזברטרול היה אפקט חיובי קטן על התאים שנפגעו.

לכן,  המשיכו החוקרים לשלב נוסף של הניסוי תוך שימוש בחומר דומה- אצטיל-רזברטרול, חומר פשוט לשימוש וזול להפקה,  שמשמש גם הוא כנוגד חימצון שפעילותו הביו-כימית איטית ומתמשכת יותר מזו של רזברטרול. בניסוי זה, החוקרים הוכיחו את  היעילות של חומר 3,5,4′-tri-O-acetylresveratrol. ממצאי הניסוי העלו כי חומר זה –אצטיל רזברטרול- היה יעיל בהגנת התאים מפני נזקי הקרינה וגרם לשיעור שרידות של כ-80% בקרב עכברי המעבדה.

ממצאים אלה מצביעים על כיוון יישומי לפיתוח תרופות וטיפול להתמודדות עם נזקי קרינת גאמא מייננת.