נורופן אופטלגין אדוויל ואקמול- סכנה לבריאות?

האם השימוש במשככי כאבים כמו נורופן,אופטלגין אדוויל ואקמול- מהווה סכנה לבריאות ?

כיצד  טיפול בכאבי שיניים, בעקבות עקירת שן בינה, על ידי שימוש במשככי כאבים כמו נורופן גרמו לצעירה שירלי מרדר לפגיעה כה חמורה בכבד; אי ספיקת כבד שמעמידה את חייה בסכנה?

משככי כאבים: איבופרופן. מקור: ויקיפדיה. ברשיון cc3-by-sa. צילום: Sage Ross
משככי כאבים: איבופרופן. מקור: ויקיפדיה. ברשיון cc3-by-sa. צילום: Sage Ross

מהדיווחים האחרונים מבית החולים בילינסון עולה כי מצבה של שירלי מרדר, הצעירה שנטלה משככי כאבים במשך חמישה ימים בעקבות טיפול שיניים שעברה,  שגרמו לפגיעה חמורה בכבד שלה, לא הוטסה לצרפת לצורך השתלת כבד, מאחר ומצבה הרפואי משתפר, היא נותקה ממכונות ההנשמה ומצבה הכללית השתפר במעט, למרות שהוא עודכנו מוגדר כקריטי. למרדר נמצא תורם להשתלת כבד בישראל, אולם הכבד הושתל בחולה אחר. מן הדיווחים עולה כי השתלת הכבד לא בוצעה  משום שמצבה הרפואי של שירלי התייצב לאחר שבמהלך היממה האחרונה טופלה החולה באופן אינטנסיבי.

ממצאי הבדיקות שעברה החולה בעת אבחון ראשוני בחדר המיון העלו כי היא סובלת מרעילות בכבד בעקבות שימוש בתרופות. האם טמונות סכנות בריאותיות חמורות בשימוש בתרופות משככות כאבים כמו נורופן, אדוויל, אופטלגין ואקמול? תרופות אלה, שחלקן משתייכות למשפחת התרופות אליה משתייכת הנורופן, נחשבות בטוחות יחסית ואין סיבה לחשש משימוש בהן לפי התוויות היצרן. לדעת מומחים תופעת לוואי זו של פגיעה בכבד עד כדי אי ספיקת כבד היא תופעת לוואי נדירה ואינה מעידה על הנזקים הצפויים בעקבות שימוש בתרופות מסוג זה לשיכוך כאבים וביניהם נורופן. עם זאת מומחים מדגשים כי קיימות תופעות לוואי מוכרות לתרופות משככי כאבים מסוג NSAID תרופות אנטי דלקתיות לא סטרואידיות כגון פגיעה ברירית הקיבה, או עומס על הכבד ועל הכליות או תגובות אלרגיות. יתרה מזאת, תוצאות ניסויים ומחקרים העלו כי לתרופות מסוימות מסוג זה עלולות להיות השלכות על יתר לחץ דם, פגיעה בתפקוד שרירי הלב לרבות התקף לב, ואף סכנה לשב מוחי. עם זאת, תופעות אלה אינן שכיחות ביותר.

בעקבות הפרסומים האחרונים התעוררה בציבוריות הישראלית סערה אודות תופעות הלוואי האפשריות בעקבות שימוש בתרופות משככי כאבים כמו נורופין ואופטלגין, שבהם השתמשה שירלי מרדר.  פגיעה חמורה מעין זו בכבד, האיבר שמטרתו לנקות את הגוף מרעלים, הינה תופעת לוואי נדירה והיא צוינה בספרות המחקרית העולמית רק מספר פעמים ספורות – בארבעה או חמישה מקרים של הרעלה דומה בלבד במשך שנים רבות בה נמצאת התרופה בשימוש ובקרב מאות מליוני חולים. עם זאת פגיעה חמורה זו מעוררת עיסוק נרחב בתקשורת ובציבוריות הישראלית עד כדי פאניקה כנגד שימוש בתרופות אלה.

יצויין כי כפי שפורסם בפורטל הדוקטור בעבר, שימוש יתר בתרופות משככי כאבים עשויות להזיק- כך  מחקר חדש בכתב העת של אקדמית רופאי הילדים, Journal of Pediatrics הדגיש בפני הורים כי עליהם להמנע מלהאביס את הילד בכדורים משככי כאבים בעת חום, ולא למהר ולטפל בחום של הילד באמצעות תרופות כמו איבופרופן. כאמור, רבים מן ההורים נוטים להשתמש בתרופות שלא מצריכות מרשם רופא וביניהם הנורופן, שהיה אחראי על אי ספיקת הכבד בחולה הצעירה שירלי מרדר.  בנורופן מצוי החומר איבופרופן. אותו איבופרופן מצוי בתרופות הניטלות ללא מרשם רופא וביניהם תרופות המוכרות בשמן המסחרי – אדקס, אדוויל, ארטופן. כאמור, ממצאי המחקר העלו כי טיפול מיידי בחום שאינו גבוה מאד, לא מועיל רפואית לבריאות כיוון שלדעתם חום הינו מנגנון פיזיולוגי, עם השפעות מועילות במלחמה בזיהומים, הוא לא הוכח כמחמיר מחלה, אולם שימוש רב מידי בתרופות במלחמה בחום עלולה להוביל לנזק בריאותי; כך, נמצא שנטילת פרצטמול קשורה לסיכון גבוה יותר לאסתמה. וגם ששימוש במשככי כאבים -איבופרופן קשור, באירועים חריגים לכיבי קיבה ודלקתיות.