נורות אור לבן פוגעות בייצור מלטונין לעומת אור צהוב

החוקרים מתריאים מפני "זיהום אור"; נורות לבנות מדכאות ייצור מלטונין בגופנו פי 5 יותר מנורות צהובות!

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבור
נורת פלורסנט ונורה רגילה. מקור: ויקיפדיה ברשיון שימוש cc3-by-sa. צילום: RTCNCA

 על פי החוקרים: נורות המפיצות אור לבן פוגעות בייצור מלטונין פי 5.4 יותר מנורות רגילות !

מחקר חדש מעלה כי נורת LED המפיצה אור לבן גורמת דיכוי ייצור מלטונין בגופנו פי 5.4 בהשוואה לנורות נתרן רגילות שמפיצות אור "צהוב-כתום". ממצאי המחקר שנערך על ידי חוקרים מאיטליה, מארה"ב  ומישראל- ביניהם על ידי פרופ' אברהם חיים מאוניברסיטת חיפה, פורסמו בכתב העת Enviromental Managment.

מחקרים קודמים העלו כי תאורה מלאכותית המפיצה אור לבן (בפועל אור זה הוא האור הכחול בספקטרום – באורך גל של 440-500 ננומטר) פוגעת בייצור המלטונין. המלטונין נוצר בבלוטה האיצטרובלית שבמוח. מלטונין קשור לוויסות השעון הביולוגי שלנו. הוא מוכר כנוגד חמצון (אנטי אוקסיד נטי) והינו חומר אנטי סרטני, ולכן דיכויו יוצר הפרעות בריאותיות והתנהגותיות. תוסף מלטונין נקשר גם לטיפול אפשרי בבעיות זיכרון וחשיבה.

במחקרם זה, ביקשו החוקרים לבחון לראשונה את טיב ההבדלים שגורמות נורמות ספיציפיות ברמת דיכוי ובמיוחד נבחנו  בעיקר בהקשר של בריאות הציבור, בחנו החוקרים נורות שבהן נעשה שימוש מחוץ לבית –בתאורה של כבישים ודרכים, בתאורה של רחובות ובמרכזי קניות.

ממצאי המחקר שבחן את "זיהום האור" על דיכוי המלטונין בתאורה ציבורית במיוחד, העלו כי בהשוואה לנורות המפיצות אור "צהוב-כתום", נורות "לבנות", שמאירות באורכי גל קצרים, מדכאות באופן חזק יותר את ייצור המלטונין.

בעקבות זאת, החוקרים ממליצים לנקוט פעולות מעשיות על מנת להמשיך להשתמש בנורות חוסכות אנרגיה ומאידך לשמור על בריאות הציבור מ"זיהום אור" באמצעות קביעת תקנים ותקנות רגולטוריות בנושא תאורה מלאכותית.

בתור נקודת הייחוס של ההשוואה החוקרים השתמשו הרמת דיכוי המלטונין של נורת נתרן בלחץ גבוהה מסוג המפיצה אור צהוב- כתום שבה נעשה שימוש רב על מנת להאיר רחובות וכבישים. מההשוואה לנורה זו, עולה ממצאי החוקרים כי נורת כספית METAL HALIDE, שמאירה ב"אור לבן" , שבה נעשה שימוש על מנת להאיר אצטדיוני ספורט, מדכאת את ייצור המלטונין ברמה גבוהה פי 3.4 מזו של נורת הנתרן

עוד מעלים ממצאי המחקר כי מנורת LED, אשר מאירה גם היא באור לבן, מדכאת את ייצור המלטונין ברמה הגבוהה פי 5.4 מזו של HPS.

החוקרים מציינים כי בשל הצורך בחסכון באנרגיה נעשה מעבר לנורות המפיצות אור לבן אולם מעבר זה עלול לגרום ל"עלייה בדיכוי המלטונין בקרב בני אדם ובעלי חיים.

לפיכך, מציעים החוקרים להתחשב בהבנה שתאורה מלאכותית יוצרת "זיהום אור" מחד אך מאידך לנקוט אמצעים רגולטורים וברמת החוק במדינה לטיפול בנושא.

המלצתם הראשונה היא להפחית ככל הניתן את השימוש בתאורה המפיצה אור לבן. עוד ממליצים החוקרים לכוון את עמודי התאורה באופן שהאור לא יכוון אל מעבר לקו האופק, כיוון שיקטין באופן משמעותי את השפעת האור על הגוף. יתרה מזאת, ממליצים החוקרים לבחון כי אין שימוש עודף בתאורה באיזורים מסוימים, אלא במידה המתאימה כום ממליצים לכבות את התאורה כאין בה שימוש.

 הפרופסור אברהם חיים מציע כי בשלב ראשון, תינתן לציבור בישראל ולצרכנים הפרטיים בפרט, האפשרות להחליט באילו נורות הוא רוצה להאיר את סביבתו ולשם כך נדר מכון התקנים לחייב את יבואני הנורות לציין מהם אורכי הגל של התאורה הנוצרת על ידי הנורה. לדבריו: "במידה ואורך הגל של הנורה משפיע על דיכוי ייצור המלטונין – מידע זה צריך להיות מובא לידיעת הציבור ואז לציבור האפשרות להחליט האם לקנות תאורה זאת או לא".

דילוג לתוכן