ניטור תרופות מדללות דם להפחתת קרישים

מחקר חדש : ניטור עצמי של חולים והתאמת התרופות לדילול הדם באופן עצמאי הפחית במחצית סיכון לקריש דם

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורחדשות חמות
תרופות. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Mk2010

ניטור תרופות מדללות דם מסייע להפחתת סיכון לקרישי דם

ניטור עצמי של חולים המטופלים בתרופות כמו ווארפארין warfarin או תרופות אחרות לדילול דם, על ידי בדיקת דם פשוטה והתאמת מינון התרופות לפי תוצאות הבדיקות העצמאיות, מפחית את הסיכון לפתח קרישי דם ב-49% בחולים. כך לפי ממצאי מחקר חדש.  

תרופות כמו ווארפארין משמשות למניעת קרישי דם, מניעת טרומבוזה תוך ורידית ועבור אנשים עם מסתם לב מלאכותי. באנגליה בלבד מליון אנשים זכאים לשימוש בתרופות לדילול דם, ולדברי החוקרים מגמת צריכת תרופות לדילול דם צפויה לעלות, עם התבגרות האוכלוסייה.

החוקרים ניתחו 11 מחקרים שכללו 6400 נבדקים בני 17 עד 94 שנים והעלו ממצאים בדבר יכולת שליטה והוויסות העצמי של החולים בטיפול באופן שהופך אותו ליעיל יותר, ומפחית את הסיכון לקרישי דם מסוכנים בשיעור משמעותי ביותר של 49%. זאת באמצעות בקרה פשוטה בעזרת בדיקה שמנטרת את הדם בדומה לבדיקות לבחינת רמת הסוכר בדם לחולי סוכרת שמצביעה על מצב הדם ובהתאם לכך, החולה שמודרך מבעוד מועד בפשטות כיצד לשנות את המינון, יודע לווסת את המינון בהתאם לתוצאות ולהביא לטיפול יעיל יותר ולהפחתת הסיכון לקריש דם שעלול להוביל אך למוות. זאת לעומת אנשים אחרים ללא ניטור עצמי שנדרשים לערוך בדיקות רפואיות וביקורים אצל הרופא להתאמות המינון.

על רקע מחקר זה, החוקרים מדגישים את המגמה המתגברת בדבר העברת העצמאות והאחריות לחולים לניטור עצמי של מצבם באופן שמשפר את הטיפול בהם.
ממצאי המחקר שנערך על ידי חוקרים בריטים מאוניברסיטת אוקספורד, פורסמו בכתב העת הרפואי היוקרתי The Lancet.

דילוג לתוכן