חוקרים: ניקוטין מרזה אבל מזיק

עישון וסיגריות. מקור" ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. מאת: CrazyD
עישון וסיגריות. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. מאת: CrazyD

חוקרים מצאו כי קולטני ניקוטין במוח גורמים לשובע. המטרה: תרופה להרזיה ללא נזקי הניקוטין.

מחקר חדש שופך אור על המנגנון הנוירו-ביולוגי האחראי לכך שעישון מוצרי טבק המכילים ניקוטין, גורמים לירידה במשקל. ממצאים אלה יסייעו ביצירת תרופה חדשה, שתסייע למעשנים להגמל מעישון ללא שינוי במשקל, ולשמור לאנשים בריאים על המשקל או לסייע להם בהפחתת תחושת הרעב ללא צריכת ניקוטין ומוצרי טבק מזיקים.

החוקרים מדגישים כי ייתכן כי העישון מסייע להרזיה או שמירה על המשקל, אולם מגבירים את הסיכון למגוון מחלות ותופעות רפואיות מזיקות כמו בעיות בתפקוד המיני, ירידה בתפקוד הנשימתי וכמובן לנזקים ולתחלואים חמורים ובראשם מגוון מחלות סרטן קטלניות.

בעבודתם המדעית, ניתחו החוקרים תוצאות של מחקרים פרמקולוגיים, גנטיקה מולקולארית, אלקטרו-פיזיולוגיים ותזונתיים. ממצאי המחקר שפורסמו בכתב העת היוקרתי Science על ידי חוקרים מבית הספר לרפואה באוניברסיטת ייל, העלו כי הפעלה של קולטנים- רצפטורים בהיפותלמוס שבמוח – מסוג α3β4 nicotinic acetylcholine גרמה להפעלה של נוירונים אופיו-מלנוקורטיניים. הפעלת תאי עצב אלה עוררה תחושת שובע בעכברי המעבדה, וכך גרמה לירידה בצריכת המזון.

החוקרים סבורים כי ממצאי המחקר מצביעים על תפקידו של הניקוטין בהפחתת צריכת המזון ותרומתו להפחתה במשקל בעקבות השפעתו על מערכת המלנוקורטין בהיפותלמוס שבמוח ועל תהליכים מוחיים נוספים. לאור זאת, הללו סבורים כי ניתן לעשות שימוש בממצאים על מנת לפתח טיפול תרופתי שישפיע על אותם קולטנים באופן שיגביר את תחושת השובע וכך סייע להפחתה במשקל, ללא תופעות הלוואי של צריכת ניקוטין או מוצרי טבק, שהנזק הנגרם מהם הוא רב.