נישואים חד מיניים ותועלת בריאותית וציבורית

ממצאי מחקר חדש מעלים כי התרת נישואים חד מיניים מועילים גם לציבור הרחב בהפחתת ההוצאה הבריאותית וגם תורמת לבריאות של הזוגות החד מיניים

כיצד משפיעה התרת נישואים חד מיניים על הבריאות הנפשית , אורח החיים, הרווחה הפסיכולוגית וההוצאה עבור בריאות ? מחקר חדש שופך אור על סוגיה זו, בהיבט של בריאות הגוף והנפש, ההוצאה הציבורית על בריאות והיבטים פסיכולוגיים, מלבד הערך הרב הקשור לצמצום אפלייה כנגד בעלי נטייה מינית שונה.

דגל הגאווה של קהילת ההומוסקסואלים, הלסביות, הביסקסואליים והטרנסג'נדרים. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום:Theodoranian
דגל הגאווה של קהילת ההומוסקסואלים, הלסביות, הביסקסואליים והטרנסג’נדרים. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום:Theodoranian

מטרת החוקרים הייתה לבחון האם הוצאות על שירותי בריאות ושימוש בשירותי בריאות בקרב גברים הומוסקסואלים ובי סקסואליים הופחתו בעקבות חקיקת חוקים שאיפשרו נישואים בקרב בני זוג מאותו מין במדינת מסצ’וסט בארצות הברית החל משנת 2003.

ממצאי המחקר שנערך על ידי חוקרים אמריקאים ופורסמו בכתב העת American Journal of Public Health התבצעו על בסיס מידע שנאסף מ1211 משתתפים במחקר בעלי נטייה מינית הומוסקסואלית.

ניתוח הממצאים העלו כי במהלך התקופה של השנה שלאחר קבלת החוק שאיפשר נישואים של בני זוג מאותו מין ירדה הדרישה המממוצעת של אותם אנשים לקבל שירותים רפואיים- כך שהם נדרשו לפחות ביקורים אצל רפואיים בממוצע בהשוואה למה שנדרשו לו לפני הנישואים.

מעבר לכך שנמצא שיפור והפחתת השימוש שלהם בקבלת שירותי בריאות, מה שמפחית באופן כולל את ההוצאה הציבורית הבריאותית הנדרשת, נמצא גם שהנישואים החד מיניים הביאו גם להפחתה בשימוש בשירותי רפואת נפש – כך שהם ביקרו פחות אצל מומחים לרפואת הנפש.
זאת ועוד, החוקרים מצאו כי העלויות הלאומיות במדינה המשוקללות לגבי אותם אנשים פחתה בממוצע לאחר החלת החוק- כך שעלויות הבריאות הכוללות לגבי אותה אוכלוסיה פחתו בעקבות מתן זכויות שיוויניות, הוגנות ולא גזעניות לגייז שהובעו בדמות התרה חוקית של נישואים חד מיניים.
עוד הצביעו הממצאים על הפחתה משמעותית בתחלואה הקשורה לבעיות נפשיות כמו ירידה בדיכאון, החרדות ובקושי התסגלותי תפקודי וכן הפחתה במדדים של בריאות פיזיולוגית כמו ירידה במחלות הקשורות לעודף לחץ דם וירידה בשיעור התחלואה במחלות מין STD.

החוקרים משערים כי שיפור זה באורח החיים הן ברמה הבריאותית הפיזית והן ברמה הנפשית, נובע משיפור בהתייחסות החברתית והפחתת הגזענות כלפי בני נטייה מינית הומוסקסואלית.