ניתוח לטיפול בפרוסטטה מוגדלת

פרוסטטה מוגדלת מופיעה בכל אחד מתוך חמישה גברים בין הגילאים 50 ל-60, וב-70% מגברים בשנות ה-70 לחייהם.

מערכת האתר

עודכן בתאריך

רפואת מומחיםאורולוגיה
ניתוח לטיפול בפרוסטטה מוגדלת. צילום: Pixabay Sasin Tipchai

ניתוח TURP או TransUrethral Resection Of Prostate הוא ניתוח שנהוג להמליץ עליו כאשר המטופל סובל מתופעת הערמונית המוגדלת. מטרת התהליך היא להקל על התסמינים שנובעים כתוצאה מהתופעה ולאפשר למטופל לשוב וליהנות מרמת חיים נורמטיבית, להטיל שתן בקלות ולהצליח לשוב ולהגיע לזקפה מלאה וממושכת.

ניתוח ה- TURP נחשב לאחד האפשרויות הנפוצות להתמודדות עם תופעת הערמונית המוגדלת, ומאות אלפי גברים עוברים את ניתוח זה בהצלחה בארצות הברית מידי שנה.

מהן בלוטת הערמונית ותופעת הערמונית המוגדלת (BPH)?

הערמונית היא בלוטה הורמונלית בגודל אגוז מלך, המסייעת להפיק את נוזלי הזרע ונוזלים הנושאים זרע בגברים החוצה. היא ממוקמת מסביב לצינור השופכה, המחבר בין שלפוחית השתן שלנו לאיבר המין, ומאפשר יציאה של שתן וזרע מגופנו החוצה.

ככל שאנו מזדקנים, כך גדלים האיברים בגופנו באופן טבעי, ובלוטת הערמונית איננה שונה. הבעיה היא שבשל המיקום של הערמונית, גדילה שלה הופכת את האזור לצפוף מאוד ולעיתים קרובות, הערמונית מוצאת את עצמה לוחצת על שלפוחית השתן וצינור השופכה. כתוצאה מכך, אנשים הסובלים מבלוטת ערמונית מוגדלת מתקשים להטיל שתן.

תופעה זו מכונה תופעת הערמונית המוגדלת או BPH, וגברים רבים בין הגילאים 50 ל- 70 נוטים לסבול ממנה. זוהי תופעה מאוד נפוצה ושגרתית, שמופיעה בכל אחד מתוך חמישה גברים בין הגילאים 50 ל- 60, וב- 70% מגברים בשנות ה- 70 לחייהם.

למי מתאים ניתוח TURP?

ניתן לטפל בתסמינים של תופעת ה- BPH באמצעות תרופות, אך פעמים רבות מדובר רק בטיפול זמני או סימפטומטי. ישנן מספר שיטות לטיפול בערמונית וביניהם ניתוח ה- TURP הוא בטוח יחסית ומתאים לפתרון מלא של הבעיה.

הניתוח מומלץ ע"י רופא אורולוג לגברים ש:

  • סובלים מזרם שתן איטי
  • מרגישים צורך עז להטיל שתן שלא בא על סיפוקו
  • מטילים הרבה שתן במהלך הלילה ומתעוררים כדי לעשות זאת לפחות פעמיים בלילה
  • חווים דלקות בדרכי השתן לעיתים קרובות
  • חווים דימומים בשתן או בערמונית

אם אתם חווים את התסמינים הללו, כדאי לפנות לרופא אורולוג שיעריך את גודל הערמונית שלכם ואת המצב הבריאותי שלכם, במטרה לקבוע אם אתם אכן כשירים לביצוע הפרוצדורה.

מהלך הניתוח

ניתוח ה- TURP הוא ניתוח אנדוסקופי כלומר, ניתוח שבמהלכו לא נעשה שום חיתוך בגוף המטופלים, הגוף נותר נינוח ועובר הרבה פחות טראומה לעומת ניתוחים פתוחים. הניתוח נחשב לבטוח יחסית, אורך כשעה בממוצע ומצריך מעט מאוד זמן החלמה. הפרוצדורה נערכת תחת הרדמה כללית או מקומית, כך שלא תוכלו לחוש דבר במהלך הניתוח עצמו.

במהלך הפרוצדורה, המנתח מסיר חלקים נגועים, גדולים או מיותרים מהערמונית שלכם בכדי לפנות מקום במערכת השתן ולאפשר לצינור השופכה ולשלפוחית השתן לבצע את תפקידם בשגרה בחופשיות.

המנתח מחדיר צינורית אנדוסקופית בשם רזקטוסקופ דרך איבר המין, בכדי להגיע אל דרכי השתן בצורה סגורה ובטוחה יותר. בשלב זה אתם מצויים תחת הרדמה כללית או מקומית ואינכם יכולים לחוש שום כאב או אי-נוחות.

הצינור יעשה את דרכו עד שיגיע לאזור הערמונית וצינור השופכה שלכם. באמצעות מצלמה המותקנת בצינור, המנתח יוכל לראות בבהירות רבה את המתרחש במערכת השתן שלכם ולרבות את בלוטת הערמונית הנפוחה. המנתח יעריך את מצב הערמונית וייעזר בצינור בכדי להחדיר דרכו לולאה חשמלית, שתסייע לשרוף ולהסיר את החלקים המיותרים מהערמונית שלכם. משך הניתוח וכמות הרקמות שיוסרו תלויים בגודל הערמונית, בצורתה ובמיקומה בדרכי השתן.

המנתח ימשיך להסיר רקמות מהערמונית עד שהוא יראה שהיא מפסיקה להפעיל לחץ על שלפוחית השתן וצינור השופכה. בתום התהליך, המנתח יסיר את הצינור דרך איבר המין ויחדיר במקומו צינור קטטר, שיאפשר להעריך את איכות השתן שלכם כעת ולאפשר הטלת שתן לאחר הניתוח.

החלמה

לאחר הניתוח, הרופא לרוב ממליץ להישאר בבית החולים בין יום ועד לשלושה ימים, בכדי לוודא כי מצב הבריאותי תקין והתהליך בוצע באופן אופטימלי ולהשגיח על איכות זרימת השתן שלכם. יתכן ובימים הראשונים יופיעו מעט קרישים ודימומים בשתן, אך זוהי תופעת לוואי שחולפת לאחר מספר ימים.

כאשר זרימת השתן נראית יפה והמנתח מוודא כי הניתוח צלח, תישלחו הביתה לתקופת התאוששות של בין שלושה ועד לששה שבועות לכל היותר. במהלך תקופה זו, מומלץ להימנע מפעילות מאומצת וקיום יחסי מין.

 

המאמר מוגש לקוראי פורטל הדוקטור בחסות חברת Simaney Erech.

דילוג לתוכן