ניתוח קיסרי משבש ממצאי בדיקת שמיעה

ממצאי מחקר חדש מעלים כי תינוקות הנולדים בניתוח קיסרי נכשלים זמנית פי 3 יותר בבדיקת השמיעה הראשונית

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הילדהריון ולידה
תינוק ישן. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום : Heinz-Albers

חוקרים: לנוכח שיבוש ממצאי בדיקות שמיעה של תינוקות בניתוח קיסרי, ממליצים לערוך הבדיקה לאחר יומיים ולא מיידית


ממצאי מחקר חדש שנערך על ידי חוקרי בית החולים רמב"ם בחיפה מעלים כי לידה בניתוח קיסרי גורמת לכישלון של בדיקת השמיעה בפי 3 יותר תינוקות בהשוואה ללידה רגילה ולכן ממליצים החוקרים על כך שהתינוקות הנולדים בניתוח קיסרי יעברו את בדיקת הסקר השמיעתית רק לאחר יומיים נוספים, שבהם מתנקות אוזניהם באופן טבעי מהנוזלים האופיניים לילודים בניתוח זה. 

ממצאי המחקר העלו כי בהשוואה לאלה הנולדים בלידה נרתיקית תינוקות הנולדים באמצעות לידה קיסרית- ניתוח קיסרי, נכשלים פי 3 יותר בבדיקת סקר השמיעה הראשון( כ-7% נכשלים בלידה רגילה ומעל 20% בלידה קיסרית נכשלים בבדיקת הסקר השמיעתי הראשונה). החוקרים מציינים כי למחקר ישנן השלכות משמעותיות יישומיות בהשפעתן על אפשרות שינוי של ההמלצות העולמיות באשר לגיל המיטבי בו יש לבצע בדיקת סקר שמיעתי בתינוקות.
בישראל החל מתחילת 2010 מורים נהלים משרד הבריאות על ביצוע בדיקות סקר שמיעתי לכל הילודים. התינוקות שעוברים את הבדיקה בהצלחה לא נדרשים לחזור לבדיקות נוספות שמיעתיות.

בדיקת סקר שמיעה הינה בדיקה קצרה שמתקיימת כיום בישראל בתוך 24 שעות מזמן הלידה ובה נבחן מצב השמיעה של התינוק. הבדיקה איננה פולשנית ולא תלויה בתגובתיות של התינוק להשמעת הצלילים. הבדיקה היא של פלט אקוסטי ( OTOACUSTIC EMISSION) והיא נערכת ליד מיטת היולדת, בעזרת צינורית קטנה המונחת באוזן של התינוק ובה יש מיקרופון רגיש ורמקול זעיר. הרמקול משמיע צלילים בתוך האוזן וכאשר השמיעה של התינוק טובה חוזרים הצלילים שהושמעו כהדים אל המיקרופון הרגיש שמזהה אותם.

הממצאים של המחקר מעלים כי בקרב תינוקות שנולדים לאחר ניתוח קיסרי של האם גבוהים הסיכויים פי 3 להכשל בבדיקה. זאת משום שבהשוואה להליך לידה נרתיקית, לאחר ניתוח קיסרי נותרים באוזן התיכונה של התינוק יותר נוזלים , מצב שעובר בהמשך אך עלול להכשיל את בדיקת השמיעה באופן זמני במהלך היומיים הראשונים לחיים. לדברי החוקרים כישלון בדיקת השמיעה בשלב זה לילודים בניתוח קיסרי מצריכים בדיקות חוזרות, הכרוכות בעלויות למערכת הבריאות, וגורמות לחרדה ודאגה של ההורים לגבי מצב השמיעה של התינוק שלהם ולכן ממליצים החוקרים "לעכב את ביצוע סקר השמיעה הראשון אצל ילודים הנולדים בלידה קיסרית ולבצע אותו רק אחרי גיל 48 שעות".

המחקר בו נבחנה ההשפעה של אופן הלידה על שיעור הכישלון בבדיקת סקר שמיעה בילודים ראה אור בכתב העת המדעי PEDIATRICS. המחקר נערך על ידי חוקרים מבית החולים רמב"ם בחיפה וביניהם הפרופסור עימאד מחול, מנהל יחידת הילודים ברמב"ם, הדוקטור אריה גורדין ממחלקת א.א.ג. ורופאי מחלקת טיפול נמרץ פגים וילודים בניהולו של פרופ' שרגא בלזר, וכן גלינה גרקובסקי ונועה גבאי.

דילוג לתוכן