ניתוח רובוטי להוצאת גידול נדיר מהגרון

ניתוח רובוטי להוצאת גידול נדיר בגודל של תפוח אדמה מגרונו של אדם

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבור
בית החולים רמב

רמב"ם: ניתוח רובוטי להוצאת גידול נדיר בגודל של תפוח אדמה מגרונו של אדם

יש הרבה אנשים שחיים עם גוש בגרון, באופן מטאפורי. במקרה של מימון בוסקילה מחיפה, הגוש היה אמיתי – וסיכן את חייו. בניתוח רובוטי, שכמוהו נעשו בודדים בעולם, הוציאו רופאי רמב"ם מגרונו של האיש גידול נדיר שגודלו כשל תפו"א. המטופל ששקל לחיות עם חור בקנה הנשימה, חזר לחיים רגילים בתוך 48 שעות מזמן הניתוח…

במשך למעלה משנתיים חי מימון בוסקילה, בן 59 מחיפה, עם גוש ענק בגרון שלא נתן לו מנוח. בימים, הגוש לא אפשר לו לנשום ולאכול, ובלילות, כשהיה שוכב לישון, הגוש היה חוסם את נתיב האוויר וגורם לחנק, וכך בוסקילה לא הצליח ליהנות משינה רציפה בשנתיים האחרונות.

הגוש המשיך לגדול, ולבסוף הוא הגיע לממדים של תפוח אדמה (!!!). בשלב זה, מעבר לכאבים ואי הנוחות הגדולה שהייתה כרוכה בהימצאותו של הגוש בגרונו של בוסקילה, כעת היה מדובר בסכנה ממשית לחייו בשל האפשרות לחנק. בוסקילה פנה לבירור רפואי במספר בתי חולים, אולם בשל המיקום הבעייתי של הגוש, המרדימים לא הצליחו להחדיר לקנה הנשימה צינור הנשמה, ועל כן הפעולה לא הושלמה והוא שב לביתו ללא מענה לבעייתו. לבסוף, הודיעו הרופאים לבוסקילה כי בלית ברירה יאלצו לבצע חתך בצוואר ובקנה הנשימה ולהשאירו עם חור בקנה, על מנת שיוכל לנשום.

בוסקילה חשש לעבור את הניתוח ופנה להתייעצות במרכז למחלות הראש והצוואר ברמב"ם, מרכז רב תחומי המתמחה בטיפול בגידולים מסוג זה. פרופ' זיו גיל, מנהל מחלקת אא"ג וניתוחי ראש צוואר וד"ר יקי כהן, מנהל מכון השמיעה והדיבור בביה"ח, הציעו לו פתרון חדשני לטיפול בבעיה שממנה סבל – ניתוח זעיר פולשני בעזרת רובוט הדה וינצ'י. בוסקילה, שבפניו הונחה הצעה לטיפול שטרם נתקל בו, הסכים לניתוח בתקווה שזה יפתור את הבעיה שהעיבה על בריאותו.

לפני כשבועיים עבר בוסקילה ניתוח להסרת גידול נדיר זה שכמותו בוצעו ספורים בעולם. הניתוח בוצע כולו דרך הפה, ללא צורך בביצוע חתכים בצוואר ולקח כשעתיים. במהלך הניתוח החדירו הרופאים, דרך הפה, שתי זרועות ארוכות בעובי 4 מ"מ כל אחת, וכשהם נעזרים במצלמה תלת- ממדית מזערית, הצליחו הרופאים להסיר את הגידול בלי לפגוע במיתרי הקול ובקנה הנשימה. כעבור 48 שעות שוחרר בוסקילה מבית החולים כשהוא אוכל ונושם באופן רגיל, בפעם הראשונה מזה שנים. האחראי להרדמה המסובכת היה ד"ר אלאונרד פופה מנהל יחידת התעוררות וצוות המנתחים כלל את פרופ' גיל, ד"ר כהן, וד"ר עירית דואק, רופאה בכירה במחלקת אא"ג.

לדבריו של ד"ר כהן: "הגידול היה גדול עד כדי כך, שלא ניתן היה לראות את כולו בעזרת הציוד האנדוסקופי, שבו מקובל להשתמש בניתוחי גרון זעיר פולשניים". על מנת להתגבר על האתגר שבניתוח גידול כה גדול הממוקם במיקום בעייתי, גייסו המנתחים את יתרונות הרובוט לעזרתם: "הרובוט הוא הידיים של המנתח. אך מכיוון שהן קטנות יותר, המנתח יכול להיעזר בו, כדי להוציא גידול גדול מהגרון, דרך הפה", מסביר פרופ' גיל, "עד היום הניתוחים הללו הצריכו חתכים בצוואר ופתיחת הגרון של החולה, פעולה שטומנת בחובה תופעות לוואי קשות, אך הרובוט מאפשר לנו להתגבר על המגבלות הפיזיות ולבצע את הניתוח באופן שונה ומיטבי".

לדבריו של בוסקילה, את ההטבה הוא הרגיש כבר אחרי הניתוח: "ההבדל בתחושה שאחרי הניתוח היה משמעותי", הוא משחזר ומוסיף, "כבר אין פחד להיחנק כשאני הולך לישון, ואני יכול סוף כל סוף לאכול כרגיל ולחיות חיים רגילים".

ניתוחים בעזרת רובוט מבוצעים באופן רוטיני על ידי רופאי מחלקת אא"ג ברמב"ם, לטיפול בגידולים ממאירים ושפירים של הראש והצוואר. צוות המנתחים של רמב"ם גם פיתח לאחרונה מספר שיטות חדשות להסרה של גידולים מבסיס הגולגולת בעזרת הרובוט. הרובוט מסייע בביצוע ניתוח מדויק, תוך כדי עבודה בחללים מצומצמים. בניתוח מסוג זה, הכירורג יושב בתוך קונסולה הממוקמת בקצה השני של החדר ובעזרתה מנחה את הרובוט לתוך ראשו של החולה.

דילוג לתוכן