ננו טכנולוגיה לריפוי טרשת עורקים

לקראת כנס הננו 2016: חוקרים ישראלים מפתחים טיפול לטרשת עורקים בעזרת חלקיקי ננו זהב זעירים

אורי אלהב

עודכן בתאריך

בריאות הציבורקרדיולוגיה
לב האדם. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. איור: Tvanbr

לקראת כנס הננו 2016: חוקרים ישראלים מאוניברסיטת בר-אילן: נרפא טרשת עורקים בעזרת חלקיקי ננו זהב זעירים

טרשת עורקים היא מחלה בה נחסמים בהדרגה העורקים בשל הצטברות חומר שומני מתחת לרפידה הפנימית של דופן העורק, ומתפתחת תגובה דלקתית בה שוקע ריבוד (פלאק) בדפנות העורק המורכב מ"כולסטרול" ששקע מרכיבים שומניים, וכדוריות דם לבנות שמצטברות בשל התהליך הדלקתי. טרשת עורקים עשויה להוביל לבעיות קשות, לרבות התקף לב, שבץ מוחי, ואף למוות. למרות המחקרים הרבים שנערכו סיכוי השרידות הנמוך לאחר חמש שנים של החולים לא השתנה ב-40 השנים האחרונות. הגורם המכריע בקביעת השרידות הוא "חלון הזמן" שבו אפשר לגלות את הטרשת, שכן ככל שהגילוי מוקדם יותר קל יותר לטפל וסיכוי השרידות גדל. כמו כן, איתור נכון של מיקומו המדויק של הטרשת הכרחי על מנת לטפל בה.

קבוצה של מדענים ישראלים בראשות פרופ' דרור פיקסלר, מהפקולטה להנדסה ומהמכון לננו טכנולוגיה ולחומרים מתקדמים באוניברסיטת בר-אילן, הצליחה לחקור ולפתח ערכת בדיקה וריפוי זולה, זמינה ופשוטה שאינה מכאיבה ואינה מסכנת את המטופל. הפיתוח יוצג לראשונה במסגרת כנס "ננו-ישראל 2016" והתערוכה הנלויית אליו, אירוע בינלאומי העוסק בחידושים ובהזדמנויות העסקיות בתחומי הננו-טכנולוגיה.

חוקרים ישראלים פיתחו שיטה חדשה לזיהוי וריפוי טרשת עורקים תוך שימוש בטכנולוגיות ננו מתקדמות אשר "יצבעו" בעזרת ננו זהב את האזור הפגוע ואף ירפאו אותו.

ערכת הבדיקה המהפכנית, הנמצאת כיום בשלבי פיתוח, תכלול חלקיקי זהב זערוריים – ננו-חלקיקי זהב, שאותם יש להזריק למטופל. מתברר כי חלקיקי הזהב וחומרים נוספים שנמצאים בתמיסה, נמשכים לאזור הנגוע ו-"צובעים" אותו, לאחר זמן מה הרופא המבצע הדמיה באמצעות סורק קטן יוכל לצפות במחשב, שיעבד את הנתונים ויציג אזורים החשודים כטרשת פעילה.

"סט הבדיקות המוצע היום כולל אולטרה סאונד (IVUS), OCT, סי-טי וסריקת תהודה מגנטית (אם-אר-איי), אבל אלה בדיקות יקרות, בדיקות שזמינותן נמוכה ויש בהן קרינה מייננת. השיטה שלנו אינה מייננת" אומר פרופ' פיקסלר.

הבדיקה החדשה תוכל לשמש כלי איבחון ראשוני, שרק לאחריו יוחלט אם להמשיך לעשות פעולה פולשנית ואיזה טיפול לתת. באחרונה אף התחילו לפתח שיטה לריפוי האזור הטרשתי בעזרת אותם ננו חלקיקים, ע"י הצמדה של חלקיקי הזהב לחלקיקי כולסטרול "טוב" (HDL) ובכך לעצור את הטרשת ולרפאה.

המחקר החדש, הממומן על ידי תוכנית "קמין" של משרד המסחר והתעשיה, פורסם בכתב-העת המדעי המוביל בתחום הנאנו טכנולוגיה, Nano letters. את המחקר מלווים ניסויים קליניים בשיתוף עם רופאים בכירים בראשות פרופ' אלי לב מהמחלקה הקרדיולוגית בבית חולים רבין.

אודות כנס הננו
כנס "ננו-ישראל 2016" והתערוכה הנלויית אליו, הוא אירוע בינלאומי העוסק בחידושים ובהזדמנויות העסקיות בתחומי הננו-טכנולוגיה ויופגנו ויוצגו בו כמה מההזדמנויות והפתרונות הבולטים שפותחו בישראל, בתחומי החומרים, רפואה, מובייל, תעופה, מוליכים למחצה ותחומי תעשייה חדשניים נוספים. בין המשתתפים מהארץ ומהעולם, ניתן יהיה למצוא במפגש אנשי הון סיכון, קרנות פרטיות, משקיעים מוסדיים וארגוניים, אנשי תעשייה, טכנולוגיה ופיתוח, מקבלי החלטות בממשל, כמו גם גורמי אקדמיה, מדענים וחוקרים מרחבי העולם.

למידע נוסף, בקרו באתר http://www.kenesexhibitions.com/nanoisrael2016

 

דילוג לתוכן