נשים גבוהות בסיכון מוגבר לסרטן

ממצאי מחקר חדש מצביעים על קשר בין גובה של נשים לבין הסיכון שלהן לחלות בסרטן

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורחדשות חמות
גובה של נשים וסיכון למחלות. בתמונה: השחקנית : Ekatarina Gamova at Beijing 08 מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Elgreengeeto

מחקר חדש קובע: נשים גבוהות בסיכון מוגבר לסרטן

מה הקשר בין גובה לבין שכיחות גבוהה יותר של סרטן ? מחקר חדש שפורסם לאחרונה מצביע על קשר בין גובהן של נשים לבין הסיכון שלהן לחלות בסוגי שונים של מחלת הסרטן.

במחקרם ביקשו החוקרים לבחון מה הקשר בין גובה האדם לבין הסיכון לחלות בסרטן ומה הגורם הקשור לכך- האם בקרב אנשים גבוהים קיימים יותר אתרים שהם מוקדים סרטניים פוטנציאליים או שמא גורמים אחרים כמו עישון וגורמים סוציו-אקונומיים הם הגורמים המתווכים הקשורים לשוני ברמות הסיכון לסרטן בין אנשים גבוהים יותר ופחות.

במהלך שנות המעקב, מתוך 1.3 מיליון נשים שהשתתפו במחקר, נמצאו 97,376 מקרים של סרטן. החוקרים מצאו כי בקרב נשים גבוהות הסיכון לחלות בסרטן בכלל ובפרט בסוגים רבים שלו היה גבוה יותר ב16%. כלומר ניתוח הממצאים הצביע על כך שבגין כל עלייה של 10 ס"מ בגובה הייתה האישה הגבוהה יותר בסיכון מוגבר לחלות בסרטן בשיעור של 16%.

בסוגי סרטן מסוימים כמו סרטן המעי הגס, כל 10 ס"מ נוספים בגובה, נמצאו כקשורים לסיכון מוגבר הגבוה ב-25% לחלות במחלה. באופן דומה נשים שהיו גבוהות ב-10 ס"מ מהנשים הנמוכות בקבוצה, היו מצויות בסיכון גבוה יותר לחלות בסרטן העור- מלנומה ב-32%. בגין כל 10 ס"מ נמצא גם סיכון מוגבר של 29% לחלות בסרטן בכליה, בלויקמיה- סרטן הדם – 26%

החוקרים בחנו האם גורמים כמו עישון וגורמים אחרים רלוונטיים לקשר זה אולם לא נמצאו ממצאים משמעותיים בנושא, אלא דווקא התברר כי בנשים גבוהות מספר האתרים הסרטניים היה רב יותר. יתר על כן, החוקרים הדגישו כי מצב סוציו אקונומי לא היווה גורם ששינה את הסיכון המוגבר לחלות בסרטן, כתלות בגובה.

 ממצאי המחקר שפורסמו בכתב העת The Lancet Oncology  התבסס על מדגם רחב היקף Million Women Study שכלל מידע לגבי הגובה ומגוון רחב של פרמטרים הקשורים לסרטן, בקרב 1,297,124 נשים בגיל המעבר ללא רקע של סרטן, בין השנים 1996 לשנת 2001.

לחוקרים אין ממצא חד משמעי המצביע על הסיבה לקשר זה אך הם מעריכים כי ייתכן חלק מהסיבה לשוני בעקבות גובה הוא השפעתם של גורמי התפתחות פיזיוולוגייםכמו הורמוני גדילה וחלק מהסיבה היא סטטיסטית- נשים גבוהות מכילות יותר תאי גוף, ולכן יש יותר סיכוי מבחינה מספרית שבתאיהן יווצרו שינויים ממאירים.

שיעור השכיחויות לחלות בסרטן כתלות בגובה, הייתה אחידה בלי קשר לאיזור המחיה- כלומר בכל אוכלוסיות המדגם באירופה, באסיה, באמריקה ובאוסטרליה, היה הסיכון מוגבר לנשים גבוהות יותר.

דילוג לתוכן