נשים לחוצות וסיכון מוגבר לאלצהיימר

ממצאי מחקר חדש מצביעים על קשר בין לחץ נפשי- סטרס לסיכון מוגבר ללקות בדמנציה ומחלת אלצהיימר

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

בריאות הציבור
המוח האנושי. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. איור: National Institute for Aging- NIH

מחקר חדש מצביע על קשר בין לחץ נפשי בקרב נשים לבן הסיכון לחלות באלצהיימר ודמנציה

מחקרים רבים העלו ממצאים בדבר השפעותיו השליליות הרבות של לחץ נפשי על הבריאות: החל מפגיעה במערכת החיסונית, בעיות במערכת העיכול ועד סרטן. מחקר חדש זה מצביע על הקשר בין לחץ נפשי – סטרס בשיעור גבוה, לבין סיכון מוגבר של נשים ללקות בדמנציה (שיטיון) ובמחלת אלצהיימר.

ריבוי החולים הסובלים מדמנציה, בין היתר מפאת התבגרות האוכלוסייה בעידן המודרני, מציבה את חקר הגורמים והמנגנונים העומדים בבסיס המחלה, בראש סדר העדיפויות של מדענים בעולם.

במחקר חדש שהתפרסם בכתב העת היוקרתי Brain ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין לחץ פסיכולוגי- סטרס- דריכות – מתח נפשי באמצע החיים לבין התפתחות דמנציה בגיל מבוגר.

לשם כך בחנו החוקרים מדגם של 1,462 נשים בגילאים שבין 38 לגיל 60 אשר נשאלו לגבי מידת הלחץ – סטרס- עקה שאותו הן חוו במספר נקודות זמן: בסוף שנות ה-60 של המאה הקודמת, באמצע שנות השבעים, בתחילת שנות ה-80, בשנים 1993-1992 ובשנים 2003 ועד 2003. בנוסף, בחנו החוקרים את שיעור השכיחות של דמנציה בנבדקות בהתבסס על בדיקות רפואיות, ראיונות, תיעוד מבתי החולים ורישומים רפואיים.

ממצאי המחקר שנמשך כ-35 שנים, העלו כי במהלך התקופה התגלו 161 מקרים של נשים שפיתחו דמנציה– מתוכן 105 נשים פיתחו מחלת אלצהיימר , 40 נשים פיתחו דמנציה וסקולרית vascular dementia –על רקע של מחלת כלי דם מוחיים, ואילו 16 נשים אחרות פיתחו סוגי דמנציה אחרים.

ניתוח ממצאי המחקר העלו כי לנשים שסבלו מסטרס תכוף או קבוע (עקה/דחק- לחץ נפשי) בסוף שנות ה-60, באמצע שנות ה70 או בתחילת שנות ה-80, היה  סיכון מוגבר למחלות דמנציה (כמו אלצהיימר) בשיעור מוגבר של פי 1.6 .

בהשוואה לנשים שלא דיווח על לחץ נפשי- סטרס בשום נקודת זמן של הביקורת, נשים שדיווחו על לחץ נפשי באחת התקופות, היו בסיכון מוגבר לחלות בדמנציה פי 1.1 בלבד בעוד שנשים שדיווחו פעמיים על לחץ נפשי במשך שנות המחקר היה סיכון של פי 1.73 . נשים שדיווחו על לחץ נפשי- סטרס שאותו הן חוו במהלך שלוש בדיקות במהלך המחקר, היה סיכון של פי 2.51 לחלות בדמנציה לרבות מחלת אלצהיימר.

מסקנות החוקרים מצביעות על קשר ישיר בין הסיכון ללקות בדמנציה ובמחלת האלצהיימר בקרב נשים מבוגרות לבין שיעור הלחץ נפשי (קבוע או תכוף) שחוו הנבדקות במהלך המחקר, בגיל העמידה שלהן.

 

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן