סביבה טבעית להפחתת לחץ נפשי

חוקרים : שילוב צמחים ותמונות טבע בבתי חולים מסייעות להפחתת לחץ נפשי

שי לביא

עודכן בתאריך

פסיכולוגיה
טבע. צילום: מערכת פורטל הדוקטור- בריאות ורפואה.

בתי חולים ומרפאות נתפסות כסביבה מעוררת לחץ נפשי, סטרס, חרדה ועשויות להוביל לשיפור במצב הנפשי של המטופל המגיע לקבלת טיפול, ובכך עשויות להפחית את חוזק מערכת החיסון ולפגוע בבריאותו. ממצאי מחקר חדש ממספקים ממצא יישומי להפחתת רמת הלחץ הנפשי שחווים המטופלים בבתי החולים ובמרפאות: שילוב צמחיה טבעית או תמונות של טבע וצמחיה סייעה להפחתת הלחץ הנפשי שחוו הנבדקים שהגיעו לקבל טיפול.

במחקרם ביקשו החוקרים לבחון כיצד משפיעה סביבה טבעית על תחושות רגשיות של מטופלים בבתי חולים בכלל ובחדרי המתנה בפרט. בנוסף, החוקרים ביקשו לבחון כיצד התפיסה של האסתטיקה של החדר משפיעה על הפחתת הלחץ הנפשי.

לשם כך בדקו החוקרים 457 נבדים מהם 60% נשים ו40% גברים שהמתינו בחדרי המתנה לקראת צילומים רפואיים כמו רנטגן, MRI, סריקות CT ומחקר גרעיני בשני חדרי המתנה של מחלקה לרדיולוגיה בבית חולים בהולנד. החוקרים ערכו שלושה סוגי סביבה : חדר המתנה עם צמחייה טבעית, חדר המתנה ובו תמונות של טבע וצמחייה, וחדר המתנה ללא צמחים או תמונות צמחייה וטבע.

מחקר: שילוב  תמונות צמחים או צמחים בבתי חולים מפחיתות לחץ נפשי בקרב מטופלים

ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת בנושאי רפואה משלימה ואלטרנטיבית Journal of Alternative and Complementary Medicine. על ידי חוקרים הולנדים מאוניברסיטת אמסטרדם, וכן על ידי חוקרים מבית הספר לפסיכולוגיה באוניברסיטת פליימות' שבבריטניה.

ממצאי המחקר העלו כי מטופלים שנחשפו לצמחים אמיתיים או לתמונות של צמחיה וטבע דיווחו על רמות נמוכות יותר של לחת נפשי אותו הם חוו בממוצע בהשוואה ללחץ עליו דיווחו בקבוצת הביקורת שלא נהנתה מסביבה טבעית כזו (תמונות טבע או צמחים אמיתיים).

יתר על כן, ניתוח נוסף העלה כי השפעה קטנה אך מובהקת של החשיפה לטבע (צמחים או תמונות צמחיה), הייתה מתווכת על ידי האטרקטיביות/ מידת היופי הנתפס בעיני המטופלים של חדר ההמתנה- דהיינו הצמחיה או התמונות שיפרו בעיני המטופלים את המראה של חדר ההמתנה וגם זה השפיע באופן מסוים על הפחתת מידת הלחץ הנפשי שחשו המטופלים.

ממצאים אלה מצטרפים לממצאים שונים הקשורים לכך בהיבטים שונים. כך למשל נמצא כי יציאה לחופשה משפחתית ובילוי בחיק הטבע באופן ממושך נמצאו כמפחיתים לחץ נפשי ומשפיעים על בריאות הלב.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן