סביבה עירונית מגבירה סיכון לאלרגיה למזון

ממצאי מחקר חדש מעלים כי ילדים החיים בסביבה עירונית מועדים לפתח אלרגיה למזון בשיעורי גבוהים במיוחד בהשוואה לילדים החיים בסביבה כפרית

כיצד משפיעה הסביבה העירונית על איכות החיים והתפתחותם של ילדינו? מה הקשר בין חיים בסביבה כפרית לבין התפתחות אלרגיות בכלל ואלרגיות למזון בפרט ? ממצאי מחקר ייחודי שופכים אור על הקשר בין הסיכון ללקות באלרגיה למזון לבין סוג הסביבה העירונית בה חיו ילדים על פי ממצאי מחקר שנערך בסין במחוזות עירונים וכפריים. 

חיים בעיר. מאת: מערכת פורטל הדוקטור- רפואה ובריאות.
חיים בעיר. מאת: מערכת פורטל הדוקטור- רפואה ובריאות.

לשם כך בחנו החוקרים את שכיחות האלרגיות למזון בקרב 28,283 ילדים בני 6 עד 11 מהונג קונג, בייג’ינג, גואנגג’ואו, והמחוז הכפרי שאוגואן. הוריהם של הילדים התבקשו להשיב על שאלות בנוגע אליהם ובנוסף דגמו החוקרים 1780 ילדים כקבוצת בקרה להשוואה בנוגע לרמת האלרגיות שלהם. החוקרים ביקשו לבחון כמה מן הילדים יגיבו באופן אלרגי – כלומר יפתחו סימפטומים אלרגיים בתוך שעתיים ממועד אכילת מזון מסוים, בגודל של תגובה אלרגית עורית של לפחות 3 מילימטר.

מן הממצאים העלו החוקרים כי קיים מתאם חיובי ישיר בין הסיכוי לפתח סימפטומים אלרגיים בתגובה למזון, כתלות במידת העירוניות של הסביבה בה חיו הילדים. כך רק 0.1% מהילדים שחיו במחוזות הכפריים ביותר כמו שאוגואן פיתחו אלרגיה למזון ואילו 0.2% מהילדים שחיו באיזורי הספר הלא עירוניים של בייג’ינג, ואילו בעיר גואנגג’ואו הייתה השכיחות של אלרגיה למזון 1.8%, בבייג’ינג עצמה 2.6% ובהונג קונג הסיכוי הגבוה ביותר לאלרגיה למזון של 3.8%.

לדברי החוקרים כל הנבדקים היו בעלי אותו רקע גנטי ומן הממצאים עולה בבירור כי אלרגיה למזון היא הרב פחות שכיחה בקרב אוכלוסיות כפריות.” על פי החוקרים סביר מאד כי קיימים גורמים משתנים הניתנים להתאמה שקשורים לסביבה הכפרית, שככל הנראה מגינים על הגוף מפני התפתחות של אלרגיות למזון, גורמים שיש להעמיק ולחקור אותם”.

ממצאי המחקר שנערך על ידי חוקרים סיניים, הוצגו במסגרת הכנס השני של האקדמיה האמריקאית לאימונולוגיה, אלרגיה ואסטמה 2011 בסן פרנסיסקו בארצות הברית.