סוגי צוואות

כאשר אדם צעיר או בוגר, בריא או חולה מבקש לכתוב צוואה, הוא יכול לעשות זאת במספר דרכים. אילו סוגי צוואות קיימים? מה הייחוד של כל אחת מהן ? האם צוואה ללא עדים תקפה? מתי פותחים צוואה? הסבר פשוט לגבי סוגי צוואות שונות ומהותן. החל מצוואה בפני עדים, צוואה בעל פה, צוואה בפני רשות ועד מהותה של צוואה בכתב.

סוגי צוואות: אילו סוגים קיימים ישנם לצוואות שונות בחוק הישראל? צילום: Pixabay Максим Sozavisimost
סוגי צוואות: אילו סוגים קיימים ישנם לצוואות שונות בחוק הישראל? צילום: Pixabay Максим Sozavisimost

על פי חוק הירושה אשר נחקק בשנת 1965, ישנם ארבעה סוגים של צוואות במדינת ישראל. כאשר אנו רוצים לכתוב צוואה עלינו להקפיד לפעול לפי הכללים המשפטיים כדי שסוג הצוואה שבחרנו והתוכן שלה יתאמו את דרישות החוק.

4 סוגי צוואות בישראל:

כאשר אדם רוצה לוודא כי לאחר אריכות ימיו, יעשו ברכושו מה שהוא רוצה, עליו לכתוב צוואה. גם כאשר היורשים לפי חוק ברורים, רצוי למי שרוצה וודאות לגבי קיום רצונו, ומעוניין למנוע חיכוכים, ליצור צוואה.

קיימים סייגים ומורכבויות משפטיות נוספות בדבר עריכת צוואה. לכן מומלץ להוועץ בעורך דין מומחה בתחום לפני קבלת החלטה. זאת על מנת להמנע מעשיית טעויות ויצירת צוואה ברת ערעור, לא תקינה או בלתי תקפה.

במדינת ישראל כאמור קיימים מספר דרכים להורות על רצונו של המוריש בצוואה מסוגים שונים. להלן מפורטים ארבעת סוגי הצוואות.

1. צוואה בעל פה

על פי סעיף 23 לחוק הירושה יש לכבד צוואה בעל פה של אדם הנמצא לפני מותו או מאמין שהוא על ערש דווי ועומד למות. במקרה כזה מכבדים את רצונו של מי שהורה מה לעשות ברכושו בצוואה בעל פה אם דברים אלה נאמרו על ידו בפני שני עדים ששמעו אותו. על העדים ששומעים את הוראות הצוואה לערוך זיכרון דברים שיחתם על ידם.

עליהם להפקיד את הצוואה בעל פה אצל הרשם לענייני ירושה. עליהם להפקיד את הצוואה מהר ככל האפשר. צוואה בעל פה בטלה לאחר חודש מיום שנעשתה, וחלפו הנסיבות שהצדיקו את עשייתה, ובלבד שהמוריש שציווה אותה עדיין בחיים.

עדים בצוואה נדרשים להיות עדים כשרים. הללו צריכים לעמוד בתנאים שונים. למשל על העדים להיות מעל גיל 18. על העד או העדה להיות כשיר – כלומר לא להיות אדם שהוכרז כפסול דין. בצוואה בעל פה יכול העד להיות גם בן זוגו או בת זוגו של המוריש ונהנית מהצוואה. לעומת זאת בצוואה בעדים, העדים לא יכולים להיות אנשים הנהנים מהצוואה.

רוצה לקבל ייעוץ ללא תשלום לגבי בחירת הצוואה המתאימה לך? יחס אישי, שירות מהיר ומחיר משתלם במיוחד מטובי המומחים. התקשרו 050-7332500 או השאירו פרטים במייל או בטופס יצירת קשר.

 

1. צוואה בכתב יד

על פי סעיף 19 לחוק הירושה יש לכבד צוואה בכתב יד של המצווה. על פי סעיף 19: צוואה בכתב יד תיכתב כולה ביד המצווה, תישא תאריך כתוב בידו ותיחתם בידו. מי שעשה צוואה בכתב יד רשאי להפקיד אותה אצל הרשם לענייני ירושה. המוריש רשאי לבקש את הצוואה בחזרה מהרשם בכל מועד שירצה.

מאחר ומדובר בצוואה שאין לה עדים, היא צריכה להכתב בכתב ידו של המצווה כולה. הצוואה צריכה לכלול תאריך. צוואה זו צריכה לכלול חתימה של המצוות בכתב ידו. מאחר והצוואה מסוג זה היא ללא עדים, קל יותר לערער על האותנטיות שלה לאחר מות המוריש.

 

1. צוואה בעדים

על פי סעיף 20 לחוק הירושה יש לכבד צוואה שנעשתה מול עדים. על פי החוק צוואה בעדים תהיה בכתב – מודפסת או בכתב יד. צוואה בעדים תכלול את התאריך בה נכתבה. הצוואה עם עדים, תיחתם ביד המצווה בפני שני עדים. חתימתו של המוריש תהיה מול העדים אחרי שהצהיר בפניהם שזו צוואתו.

באותו מעמד, יאשרו העדים בחתימת ידם על פני הצוואה שאכן המצווה הצהיר וחתם כאמור. קיימים כללים נוספים לגבי צוואה בכתב ובעדים שכדאי להקפיד עליהם. לדוגמה לוודא שישנה חתימה של העדים בכל אחד מעמודי הצוואה.

כאמור בצוואה בעדים נדרש העד להיות מעל גיל 18, כשיר ולא מוכרז כפול דין וכמי שאינו נהנה מהצוואה – הוא או בן/בת זוגו. אם אחד העדים היה מי שנהנה מהצוואה או שבת/בת זוגו נהנה מהצוואה, אזי החלק הנוגע להורשה אליו או לבת/בן זוגו בטלה.

 

1. צוואה בפני רשות

על פי סעיף 22 לחוק הירושה יש לכבד את צוואה הנעשית מול רשות שיפוטית, כולל רשם בית משפט, רשם ירושה, חבר בית דין דתי או נוטריון.

צוואה של המוריש במקרה של צוואה בפני רשות נעשית  על ידי המצווה באמירת דברי הצוואה או הגשתם. אמירת הוראות הצוואה או הגשתה תעשה על ידי אדם בעל-פה בפני שופט, רשם של בית משפט או רשם לעניני ירושה. או שיאמר את הדברים בפני חבר של בית דין דתי, כמשמעותו בסעיף 155 לחוק. או שהצוואה תעשה באמצעות הגשת דברי הצוואה בכתב, על ידי המצווה עצמו, לידי שופט או רשם של בית משפט, רשם לעניני ירושה או חבר בית דין דתי כאמור. בעניין הזה נחשב נוטריון כשופט וצוואה מולו תקפה באופן דומה.

 

סוגי צוואות נוספים

כאמור, מומלץ להוועץ בעורך דין צוואות על מנת לוודא כי הצוואה שבחרנו או ערכנו תקינה, תקפה ולא ברת ערעור. להלן מפורטים סוגי צוואות נוספים הנגזרים מצוואות אלה:

  • צוואה הדדית או צוואה דו צדדית או צוואה הדדית משותפת
  • צוואות נוטריוניות- כלומר צוואה בפני נוטריון – נקראת גם צוואה נוטריונית.
  • צוואה בחיים הנוגעת למצב רפואי.
  • צוואות בגירושין- צוואה של גרושים – צוואה אשר נערכת על ידי מי שהתגרשו.
  • צוואה במסגרת הסכם ממון או הסכם שיתוף.
  • צוואות בפורמט דיגיטלי – צוואה בווידאו או צוואה מוקלטת.
  • צוואה הכוללת תנאים ותניות – צוואה על תנאי.
  • צוואה שיוויונית או צוואה לא שוויונית בה מורישים חלקים שונים.