סוגי תרופות פסיכיאטריות

בריאות נפשית : מהי תרופה פסיכיאטרית ואילו סוגים של תרופות פסיכיאטריות ישנן להפרעות הנפשיות השונות

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

בריאות הנפשפסיכיאטריה
סוגי תרופות פסיכיאטריות. צילום: Pixabay Ewa Urban

תרופות פסיכיאטריות משמשות לטיפול בתסמינים ובהפרעות רגשיות, נפשיות והתנהגותיות שונות. החל מטיפול בחרדה, מזור להפרעות מצב רוח, תסמיני פסיכוטיים, טורדנות או כפייתיות. מהי תרופה פסיכיאטרית?

תרופה פסיכיאטרית – באנגלית Pharmaceutical Psychiatric medication  או Psychiatric medication או Psychiatric Drug היא תכשיר רפואי הכולל חומר ביולוגי או כימי פעיל המיועד לריפוי או לטיפול בתסמינים או מחלות הקשורות להפרעות נפשיות או מחלות נפשיות – היבטים רגשיים, נפשיים או פסיכולוגיים המצויים כחלק מדפוס מובנה של סימפטומים. תרופה פסיכיאטרית היא חומר פסיכואקטיבי המשפיע על פעילות מוליך עצבי כמו סרוטונין, נוראפינפרין או דופאמין.

תרופות פסיכיאטריות הן רק סוג אחד מבין מספר סוגי טיפולים המשמשים רופאים פסיכיאטרים לטיפול וריפוי של הפרעות נפשיות. טיפול פסיכיאטרי יכול לכלול לצד תרופות או ללא תרופות גם מפגשי טיפול פסיכותרפי, אשפוז פסיכיאטרי, טיפול בנזעי חשמל Electro-Convulsive Therapy, ECT המוכר כטיפול בשוק חשמלי לטיפול בהפרעות נפשיות כמו סכיזופרניה, דכאון והפרעה בי פולרית.

סוגים של תרופות פסיכיאטריות

תרופות פסיכיאטריות משמשות לטיפול וריפוי של מגוון תסמינים והפרעות נפש. לתרופות פסיכיאטריות תופעות לוואי שונות. לכל תרופה תופעות לוואי שכיחות ופחות שכיחות מגוונות. לפני שימוש בתרופות, ובפרט תרופה פסיכיאטרית, יש להוועץ במומחה ולהתאים את הטיפול למצב המטופל ותרופות אחרות בשימושו, כולל תוספי מזון ותרופות טבעיות.

קיימים סוגים שונים של תרופות פסיכיאטריות המסווגות לפי ההפרעות שבהן הן מיועדות לטפל:

  1. תרופות לטיפול בחרדה – תרופות פסיכיאטריות נגד הפרעות חרדה. תרופות הרגעה משמשות לעתים קרובות להשפעה על הפחתת חרדה. למשל תרופות חוסמי בטא וחומרים להאטת מערכת העצבים המרכזית. כך לדומה תרופות מסוג בנזודיאזפינים משמשות להרגעה וטיפול בחרדה כמו לדוגמה וואליום המשמש להרגעה. לעתים משמשות תרופות נגד דיכאון כטיפול אפקטיבי להפחתת חרדה.
  2. תרופות נגד דיכאון – תרופות לטיפול בהפרעות הנוגעות למצב רוח, דיכאון מאג'ורי, דיסתמיה, הפרעת אישיות גבולית ועוד. תרופות אלה כוללות לדוגמה תרופות מעכבות קליטה חוזרת של סרוטונין SSRI כמו ציפרלקס או פרוזק, תרופות מעכבות סלקטיביות של ספיגה חוזרת של נוראפינפרין וסרוטונין  (SNRI), נוגדי דיכאון טריציקליים, מעכבי מונואמין אוקסידאז  (MAOI), תרופות חוסמות ספיגת דופמין ועוד.
  3. תרופות מעוררות או ממריצות – תרופות לטיפול בהפרעות כמו ADD היוצרות גירוי מערכות קטכולאמינרגיות ומשפיעות על מוליכים עצביים כמו נוראפינפרין ודופמין כמו לדגומה ריטלין.
  4. תרופות נגד הפרעות פסיכוטיות –תרופות לויסות הפרעות ותסמינים של פסיכוזה בהפרעות כמו סכיזופרניה או הפרעה בי פולרית (מניה דיפרסיה) מסוג תרופות הדור הראשון הטיפוסיות Typical antipsychotics כגון כלורפרומאזין או תרופות א-טיפיות Serotonin Dopamin Antagonists כמו אולנזיפין – זיפרקסה,, גיאודון או ריספרדל.

דילוג לתוכן