סוכרוז פרוקטוז והשמנה

חוקרים: שימוש נפוץ בתרכיז פרוקטוז מתירס מעודד השמנה; פרוקטוז לא מעורר תחושת שובע במוח וכך תורם לאכילה לא מווסתת ועודף משקל. זאת בניגוד לסוכרוז.

בעשורים האחרונים חלה עלייה משמעותית בצריכת הפרוקטוז על ידי כלל הצרכנים הניזונים ממזון מתועש בעולם המערבי, בשל שימוש גובר ברכז פרוקטוז המופק מתירס ומשמש את יצרני המזונות להמתקה יעילה במיוחד של מאכלים שונים. כך במקום להשתמש בסוכרוז, שהינו ממתיק פחות יעיל, מועשר התפריט התזונתי בפרוקטוז, אך זאת בלווית השפעה בריאותית מזיקה במיוחד. ומדוע ? ממצאי מחקר חדש מצביעים על כך שפרוקטוז, הקשור באופן ישיר להשמנת יתר, עודף משקל וסוכרתיות, לא גורם למרכזי וויסות התאבון במוח לשדר לנו שובע והפסקת אכילה, בניגוד לסוכרים אחרים כמו הסוכרוז

השמנה. מקור: ויקיפדיה ברשיון CC. מאת: Alina Zienowicz
השמנה. מקור: ויקיפדיה ברשיון CC. מאת: Alina Zienowicz

כך על פי ממצאי המחקר שביקש לבחון את הגורמים הנוירופיזיולוגיים שמתארים את הקשר בין צריכת פרוקטוז לעלייה במשקל בקרב עשרים מתנדבים בריאים שעברו שתי סריקות מוח בתהודה מגנטית MRI באוניברסיטת ייל לאחר צריכת משקה עתי פרוקטוז או משקה עתיר סוכרוז.

ניתוח הממצאים בדבר פעילות היפותלמוס, פעילות מוחית כללית וזרימת דם אזורית היפותלמית CBF העלה כי ניכר הבדל משמעותי ומובהק בפעילות המוחית כאמור ( −5.45 vs 2.84 mL/g per minute ) לאחר צריכת סוכרוז למול הפעילות המופחתת לאחר צריכת פרוקטוז באופן שמצביע על כך שצריכת פרוקטוז הגבירה פעילות מסוימת בלבד ולא כזו הקשורה לתחושות שבוע. זאת בניגוד לפעילות מוחית שהייתה לעידוד תחושת השובע לאחר צריכת סוכרוז.