סטטינים לכולם: כנגד התקפי לב ושבץ מוחי

חוקרים: שימוש בתרופות סטטינים מסייעות גם לאנשים בריאים להפחתת סיכון לשבץ מוחי והתקפי לב

מערכת האתר

עודכן בתאריך

חדשות חמותמחלות לב
תרופות. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Mk2010

ממצאי מחקר חדש: סטטינים לכל אדם בן 50 ומעלה להפחתת סיכון להתקפי לב ושבץ מוחי

רבים ברחבי העולם הסובלים מרמות גבוהות של כולסטרול בדם נהנים מהשפעותיה החיוביות של תרופות הסטטינים על הפחתת סיכון להתקפי לב, שבץ, ואף להפחתת סיכון למחלות שונות וביניהן אף שפעת. ממצאי מחקר מטא-אנליזה חדשוממצאי מאמר מעכרת נלווה שפורסמו בכתב עת יוקרתי לארונה על ידי חוקרים בריטים ואוסטרליים, מצביעים על כך שסטטינים יעילים גם להפחתת סיכון של כלל האוכלוסיה- כולל באנשים ללא היסטוריה ורקע של בעיות רפואיות או עודף כולסטרול בדם ללקות בהתקף לב או אירוע של שבץ מוחי והפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם אחרים. 

מן הממצאים שהתבססו על 22 מחקרים שכללו כ- 174,000 משתתפים העלו החוקרים כי כל הפחתה של הסטטינים ברמות הכולסטרול בדם בשיעור של 1 מילימול לליטר בשיעור שבין 10 ל-20% . לפיכך, ולאור בחינת הנתונים סבורים החוקרים כי יש להמליץ על סטטינים גם לאנשים שהינם בעלי סיכון משוקלל של פחות מ-20% למחלות לב וכלי דם (מחושב כיום על פי פרמטרי סיכון כמו עישון, עודף משקל, לחץ דם ורמת כולסטרול ) ובכלל להרחיב באופן ניכר את השימוש בתרופות אלה, לאור הממצאים בדבר השפעתן החיובית גם על אנשים בריאים ללא רקע של כולסטרול בדם.

כיום משמשות תרופות הסטטינים אנשים רבים בעולם לטיפול בהפחתת כולסטרול בדם באמצעות הפחתת פעילות האנזים HMG-CoA reductase ועליה בפינוי כולסטרול KDK מהדם. תרופות מסוג סטטינים נחשבות יעילות בהפחתת רמות הכולסטרול בדם אך יחד עם זאת הן גורמות לעיתים לתופעות לוואי כמו כאבי שרירים, כאבי ראש, נדודי שינה, בעיות במערכת העיכול לרבות גזים, בחילה ושלשולים. ההמלצה מורה כי אין להשתמש בסטטינים בעת הריון ואין לצרוך מיץ אשכוליות בעת שימוש בסטטינים.

ממצאי המחקר ראו אור בכתב העת היוקרתי The Lancet . המחקר נערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת סידני ומאוניברסיטת אוקספורד במימון שאינו של חברות תרופות אלא של ארגונים וביניהם ארגון הלב הבריטי, המועצה של האגנלית למחקר רפואי, המכון למחקר הסרטן באנגליה, תוכנית הביומד של הקהילה האירופית , המועצה הלאומית האוסטרלית לבריאות ומחקר רפואי וארגון הלב האוסטרלי.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן