סטטינים מגבירים סיכון לקטרקט בחולי סוכרת

חוקרים: שימוש בתרופות סטטינים להורדת כולסטרול מגביר סיכון לקטרקט בחולי סוכרת מסוג 2

מערכת האתר

עודכן בתאריך

חדשות חמותמחלות לב
מבנה העין האנושי. מקור: ויקיפדיה. איור באדיבות NIH National Eye Institute

מחקר חדש: חולי סוכרת בסיכון מוגבר לקטרקט בעקבות שימוש בתרופות סטטינים להורדת כולסטרול

ממצאי מחקרים קודמים הצביעו על קשר בין רמת כולסטרול נמוכה לסיכון להיווצרות קטרקט– תבלול בעין, הקשור להזדקנות. ממצאי מחקר חדש מחזקים ממצאים אלה מזווית רפואית פרמקולוגית ומוכיחים כי גם שימוש בתרופות להפחתת רמות הכולסטרול בדם המכונות סטטינים, בהם נעשה שימוש תדיר, עלולים להגביר את הסיכון ללקות בקטרקט בעיניים, במיוחד בקרב חולי סוכרת מסוג 2. 

לדברי החוקרים "סוכרת הינה גורם להתפתחות קטרקט בעין הקשור לגיל. סטטינים הם תרופות שכיחות בקרב חולי סוכרת מסוג " ולכן ביקשו החוקרים "לבחון את השפעת תרופות אלה המיועדות, כאמור להפחתת כולסטרול, על שכיחות הקטרקט ולבחון את טיב הקשר בין תבלול בעין לבין סוכרת מסוג 2 ושימוש בתרופות סטטינים בקרב מדגם אופטומטרי קליני רחב."

במחקר השתתפו 6397 חולים מתוכם 452 חולים עם סוכרת מסוג 2 שטופלו בתרופות סטטינים ו5884 נבדקים ללא סוכרת שקיבלו סטטינים. החוקרים בחנו את הקשר בין קטרקט, סוכרת ושימוש בסטטינים תוך קיזוז גורמים כמו מין, עישון ולחץ דם.

מן הממצאים עלה כי שכיחות שימוש בתרופות סטטינים בחולים מעל גיל 38 היה 56% בקרב חולים עם סוכרת מסוג 2 ו-16% מהחולים שקיבלו סטטינים אך לא היו חולי סוכרת. הממצאים העלו כי סוכרת מסוג 2 הייתה קשורה כגורם סיכון באופן מובהק משמעותית לסיכון מוגבר לסקלרוסיס גרעינית nuclear sclerosis בשכיחות מוגברת של פי 1.62 ולקטרקט קורטיקלי בעיניים בסיכון מוגבר של פי 1.37. שימוש בסטטינים היה קשור לסקלרוסיס גרעינית בשכיחות מוגברת של פי 1.48 ולקטרקט סבקפסולרי בעיניים בסיכון מוגבר של פי 1.48.

הסיכון המוגבר ב-50% ללקות בקטרקט בעין בקרב המשתמשים בתרופות סטטינים ארע בגיל 51.7 ו54.9 שנים בחולים עם סוכרת מסוג 2 וללא סוכרת. בחולים שלא השתמשו בתרופות סטטינים התחלואה בעיניים בקטרקט ארעה בגיל מאוחר יותר של 55.1 ו57.3 בחולים עם סוכרת מסוג 2 וללא סוכרת בהתאמה.

בסיכום הממצאים מדגישים החוקרים כי באוכלוסיית המדגם, שימוש בסטטינים נמצא באופן כולל כאופייני לחולי סוכרת מסוג 2 בשיעורי שכיחות גבוהים יותר, ונמצא קשור באופן משמעותי לקטרקט הקשור לגיל.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן