סטרס בעבודה וסיכון מוגבר למחלות לב כליליות

מחקר חדש מצביע על קשר בין לחץ נפשי בעבודה לבין סיכון מוגבר למחלות לב של העורקים הכליליים


ממצאי מחקרים שונים העלו ממצאים מגוונים בדבר השפעותיו המזיקות של לחץ נפשי. במחקרם זה ביקשו החוקרים לבחון את השפעתו של לחץ נפשי- סטרס ודריכות שעליה מדווחים עובדים במקום העבודה שלהם לבין סיכון ללקות במחלות לב של העורקים הכליליים. 

ניתוח לב. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by. צילום: MrArifnajafov
ניתוח לב. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by. צילום: MrArifnajafov

לשם כך בחנו החוקרים ממצאים המתייחסים לדיווחים של עובדים על לחץ נפשי במקום עבודתם למול נתונים על מקרי מחלות לב של העורקים הכליליים בקרב 13 מדגמים נרחבים במדינות אירופה במהלך שנות ה-80 ועד אמצע שנות ה2000 בקרב 197,473 גברים ונשים שדיווחו על סטרס במהלך התעסוקה שלהם  בעת עבודה.

מניתוח הממצאים העלו החוקרים כי שכיחות מחלות דם של העורקים הכליליים הייתה גבוהה באופן משמעותי ומובהק יותר בקרב אנשים שדיווחו על לחץ נפשי במקום עבודתם. זאת בהשוואה לאנשים שלא דיווחו על לחץ במקום עבודתם. שיעור הסיכון המשוקלל ללקות במחלות לב של העורקים הכליליים, על פי ניתוח הממצאים שערכו החוקרים מגיע ל23%, 31% ואף 43% אחוזי סיכון מוגבר (כתלות בגורמים המשוקללים וסוגי המחקרים שנותחו).

החוקרים מסכמים כי ממצאים אלה מדגישים את חשיבות הפחתת הלחץ הנפשי במהלך העבודה כאמצעי טיפול בהפחתת שכיחות מקרי מחלות לב של העורקים הכליליים, אך מבחינת תעדוף משאבים סבורים החוקרים כי יש להתחשב באופן נכבד אף יותר לתעדוף והקצאת משאבים לגורמי סיכון אחרים למחלות לב בשל השפעתם המשמעותית בהרבה של גורמי סיכון אחרים כמו עישון על תחלואה, מוות ומחלות כמו סרטן.

הממצאים ראו אור בכתב העת המדעי המוביל The Lancet. במחקר נטלו חלק עשרות חוקרים מובילים מאוניברסיטאות ומכוני מחקר באירופה וביניהם מהיוניברסיטי קולג’ בלונדון, אנגליה, מאוניברסיטת הלסינקי בפינלנד, מאוניברסיטת אדינבורו באנגליה, ממכוני מחקר ואוניברסיטאות בשבדיה ומקופנהגן, מאוניברסיטאות ומכונים בבלגיה, גרמניה, הולנד, וצרפת.