סיגריה אלקטרונית – חווית העישון הראשונה

סקר משרד הבריאות: מעל רבע מבני הנוער השתמשו בסיגריה אלקטרונית.

עבור 1 מ-6 בני נוער שמעשנים היתה הסיגריה האלקטרונית – חווית העישון הראשונה

סקר שערך משרד הבריאות באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה ונחשף לרגל דוח שר הבריאות על מצב העישון בישראל קבע שיותר מרבע מבני הנוער השתמשו בסיגריה אלקטרונית, עבור שישית מהם הסיגריה אלקטרונית הייתה התנסות העישון הראשונה שלהם, לעיתים כבר בגיל 12, כשהתפיסה שסיגריה אלקטרונית פחות “מזיקה” מהווה את המניע המרכזי לשימוש.

הסקר בדק 819 ילדים, מתוכם 509 יהודים ו-310 ערביים. עוד מצא הסקר כי חמישית מבני הנוער מעשנים, בשיעור גבוה יותר בקרב הבנים מאשר בקרב הבנות. בקרב המעשנים, כמחצית מעשנים סיגריות טבק מחפיסה ושיעור דומה מדווחים על שימוש בסיגריות אלקטרוניות. בני הגילאים 12-15 משתמשים בסיגריות אלקטרוניות בשיעור גבוה יותר מבני 16-18, 58% לעומת 44%. כאמור עבור אחד מכל שישה בני נוער שמעשנים, הסיגריה האלקטרונית הייתה גם חווית העישון הראשונה.

מן הממצאים עולה כי אחוז זה גבוה מעט יותר בקרב בנות וגם בקרב בני 12-15 בהשוואה לבני 16-18, בהתחשב בכך שסיגריות אלקטרוניות הן מוצר יחסית חדש בנוף הישראלי. בני נוער מדווחים על שימוש במגוון רחב של סוגי סיגריות אלקטרוניות. בנוסף לכך, עולה שרוב בני הנוער משיגים את הסיגריות באמצעים דיסקרטיים למשל באמצעות קניית ברשת האינטרנט, 37% מבני הנוער המעשנים. אחרים משיגים את אמצעי העישון בעזרת חבריהם, בני משפחה ודוכנים בקניון, 37%, 25%, 14% ו-10% בהתאמה.

אופי השימוש בסיגריות אלקטרוניות הוא “טרנדי” בעיקרו ונעוץ עמוק בחוויה החברתית, הדומיננטית בקרב בני נוער. בקרב מי שמשתמש בפועל בסיגריות אלקטרוניות אף קיים שיעור לא מבוטל של תפיסות מוטעות ביחס לנושא, וכן כי השימוש והנכונות להתנסות בהן מונעים בעיקר מהתפיסה שסיגריות אלקטרוניות אינן מזיקות, או מזיקות פחות מעישון מוצרי טבק ה”לא טעימים”, וה”מסריחים