סידן ממזון ולא תוספי סידן

חוקרים: סידן ממזון אינו מזיק בהשוואה לסידן שמקורו בתוספי תזונה

ד"ר מרדכי הוכברג

עודכן בתאריך

תזונה
נבטים. מקור: ויקפדיה ברשיון שימוש חופשי. מאת: Ctmt

חשיבותו של הסידן ממקורות של מזון

צריכת תוספי סידן מאוד מקובלת, מתוך האמונה שהוא שומר על מסת העצמות. רבים חושבים שזו הדרך הטובה ביותר, אולי אפילו היחידה, לשמירה כנגד אוסטאופורוזיס. מסתבר שסידן ממקורות של מזון עוזר, לא סידן מתוספים. נטילת תוספי קלציום קרבונאט וקלציום ציטראט מאוד מקובלת. אבל, תוספים כאלו לא עוזרים לשמירת מסת העצמות – הם מעלים במידה דרמטית את השכיחות של התקפי לב.

במחקר שפורסם לאחרונה בעיתון המקצועי Heart, נמצא שבקרב אנשים שלוקחים בקביעות תוספי סידן כאלו, יש סיכון ב- 86% גבוה יותר ללקות בהתקף לב ומחלות לב אחרות, לעומת אלו שלא נוטלים תוספי סידן אלא מקבלים את כל הסידן הדרוש להם ממזון. לסידן מן המזון אין סיכון כזה. סידן מתוספים מעלה גם את הסיכון להיווצרות אבני כליה. סידן ממקורות של מזון לא גורם לכך. יש כיום מחקרים רבים המלמדים שנטילת תוספי סידן מזיקים ללב – לא עוזרים לעצמות. תוספי סידן מגבירים בסך-הכל ב- 25% את הסיכון לתמותה מכל הסיבות גם יחד. מגנזיום, סטרונציום, בורון, ויטמין 2K, כולם חשובים לפחות כמו הסידן, אולי גם יותר.

ההמלצות של הממסד הרפואי לנשים מעל גיל 50 הן לקחת מדי יום 1,200 מ"ג סידן. מצג שני, בתפריט המסורתי של האיכרים בסין, אשר אינם שותים חלב ומוצריו, יש לא יותר מ- 250 מ"ג סידן ליום. ב-3000 השנים ויותר של השפה המדוברת אצלם אין מונח לבריחת סידן! 99% מן הסידן המצוי בגוף נמצא בעצמות ובשיניים. אם אדם לא יקבל די סידן ממזונו, הגוף יוציא אותו ממאגרים אלו. בתרבות המערבית צורכים כמות רבה של חלב ומוצריו ובכל זאת מחלת האוסטיאופורוזיס שכיחה למדי. מסתבר שצריכת סידן ללא כמות מספקת של מגנזיום, ויטמין D וורקים ונגרמים התקפי לב. אפילו צריכת סידן עם ויטמין D3 אין די בה. אין היא מונעת הסתיידות עורקים.

כאשר חסר ויטמין K2, אפילו סידן ממקורות ביולוגיים כמו צדפות, קליפת ביצה או קמח עצמות לא יעזרו. הדרך היותר טובה של אספקת סידן לגוף היא באמצעות המזון. המקורות היותר טובים לסידן הם חלב ומוצריו, אבל רק חלב חי ומוצריו וכן ירקות עלים, הקליפה הלבנה של פירות הדר, חרובים, זרעי שומשום מלא ומיץ ירק חיטה. יש צמחי בר אכילים רבים העשירים במינרלים. השכיחים ביותר הם חלמית, סרפד אותו ניתן לשלב במיצי ירקות, מרור הגינות, ניסנית ועוד.
הגוף לא רק זקוק לרכיבי תזונה לשם תפקודו אלא למעשה הוא בנוי מהם. לכן, כל כך חשוב לקבל מן המזון, גם ממי שתייה נקיים, גם מאור שמש, את כל הדברים הדרושים לבנייה ולתחזוקה של הגוף, כך שיהיה במיטבו בהתאם לתנאים בהם האדם חי.

מקורות
The Atlantic June 25, 2012
Heart May 23, 2012
WSJ.com July 2, 2012

* האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת "תזונה פלוס". לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן