סיכוי מוגבר לפוסט-טראומה אצל מבוגרים מדרום הארץ

שוכחים את המבוגרים: הסיכוי של תושבי אזור הדרום המבוגרים לפתח פוסט-טראומה: פי חמישה מהצעירים

* מחקרים רבים מצאו שתושבי הדרום סובלים מתסמיני פוסט טראומה גבוהים במיוחד לאור ירי הטילים הבלתי פוסק, אולם אף מחקר עד כה לא התמקד בתושבים המבוגרים. המחקר החדש שנערך באוניברסיטת חיפה התמקד בסוגיה זו בפעם הראשונה*

לאור החשיפה הממושכת של תושבי אזור דרום הארץ להתקפות טילים, מחקר חדש באוניברסיטת חיפה מצא שלאנשים מבוגרים בגלאי 65 ומעלה, החיים באזור העיר שדרות ורצועת עזה יש סיכון גבוה פי חמישה לפתח סימפטומים פוסט טראומתיים לעומת אנשים צעירים הגרים באותם אזורים, כך עולה מהמחקר. “אנשים מבוגרים מסוגלים להתמודד עם אירוע טראומתי חד פעמי או קצר טווח ואפילו נמצאו כעמידים יותר ביחס לצעירים בהתמודדות כזו, אולם הם מתקשים להתמודד עם אירועים ארוכי טווח להם הם רגישים יותר. אנשים מבוגרים יכולים למצוא קושי לאזן את חייהם במהלך אירוע מלחיץ מתמשך עקב מחסור במשאבים ובתמיכה חברתית”, אמר ד”ר יובל פלגי מאוניברסיטת חיפה שערך את המחקר.

במחקרים רבים כבר נמצא כי החשיפה הממושכת של תושבי דרום הארץ להתקפות טילים גורמת עלייה במקרים של תסמיני פוסט טראומה בקרב התושבים, אולם עד כה המחקרים לא בדקו את ההשפעות על האוכלוסייה המבוגרת באופן ספציפי. זאת למרות, שדווקא לאוכלוסייה המבוגרת מאפיינים שעלולים להגביר את תחושת הסיכון, כמו למשל מוגבלות בתנועה, שמונעת מהם להגיע למרחב מוגן תוך 15 שניות גם אם הוא נחשב קרוב עבור אנשים צעירים יותר.

במחקר הנוכחי אותו ערכו ד”ר פלגי מהחוג לגרונטולוגיה באוניברסיטת חיפה, פרופ’ מרק גלקופף מהחוג לבריאות נפש קהילתית באוניברסיטת חיפה וד”ר רוני ברגר מהמחלקה לרפואת חירום באוניברסיטת בן גוריון, השתתפו 343 נבדקים: 169 גברים ו- 174 נשים, מאזור העיר שדרות ורצועת עזה. בזמן מילוי השאלונים וקיום הראיונות וגם בחודשים שלפניהם נפלו כ- 5 עד 10 רקטות ביום באזור. הנבדקים חולקו לארבע קבוצות גיל: צעירים 18-30, בוגרים 49 -31, גיל העמידה 50-64, ומבוגרים מעל גיל 65.

מתוצאות המחקר עולה כי לאנשים מבוגרים בגלאי 65 ומעלה יש סיכון של פי חמישה לפתח סימפטומים פוסט טראומתיים לעומת אנשים צעירים בגלאי 18-30. עוד נמצא, כי לאנשים בגילאים 50-64 היה פי ארבעה סיכוי לפתח סימפטומים ולאנשים בטווח הגילים 31-49 היה סיכון של פי שלושה לפיתוח סימפטומים פוסט טראומתיים לעומת קבוצת הגיל של האנשים הצעירים. “התוצאות מראות ששלושת קבוצות הגיל המבוגרות, גיל 31 ומעלה, דיווחו על יותר סימפטומים פוסט טראומתיים לעומת קבוצות הגילאים הצעירים. ככל שהאדם יותר מבוגר יש סיכוי גבוה יותר שיפתח סימפטומים פוסט טראומתיים” אמר ד”ר פלגי.

עוד ביקשו החוקרים לבדוק האם חשיפה בעבר לאירועים טראומטיים שאינם קשורים להתקפות טילים מגבירים את הסיכוי לסבול מפוסט טראומה כתוצאה מההתקפות. לדבריהם, נמצא כי מי שנחשף פעם אחת לטראומה בעבר הושפע לרעה, אולם מי שנחשף יותר מפעם אחת דווקא היה מחוסן יותר. כלומר, דווקא אלו שנחשפו בעבר ליותר אירועים טראומטיים שאינם קשורים לחשיפה לטילים, גילו עמידות גדולה יותר מאלו שלא נחשפו בעבר או נחשפו לאירוע טראומטי אחד בלבד. עוד התברר כי קשר זה היה חזק יותר בקרב גברים. “ממצא זה משקף את העמידות שאנשים עשויים לפתח, לאחר התמודדות טובה בעבר עם אירועי לחץ. אלו שהתמודדו בהצלחה בעבר עם מספר אירועי לחץ, חשים עמידים יותר להתמודדות עכשווית”. אמר ד”ר פלגי.

“רוב המחקרים שנעשו עד היום על תסמונות של פוסט טראומה לא התמקדו באוכלוסייה המבוגרת על אף שאוכלוסייה זו נמצאת בסיכון מוגבר לפתח סימפטומים פוסט טראומתיים כאשר הם חשופים באופן שחוזר על עצמו לסטרס. קיימת חשיבות כי רשויות הרווחה וגורמי הטיפול באזורים אלו יראו את הרגישות הייחודית של הזקנים באזורי טראומה מתמשכת ויקצו לכך משאבים ייחודיים”, סיכם ד”ר פלגי.