מחקר: סיכון לדלקת אוזניים משחייה בבריכה

המחקר מצביע על שיעורי התחלואה והנזקים של דלקות אוזניים בעקבות חשיפה ממושכת למים בבריכה, ואת דרכי המניעה

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורבריאות הילד
בריכת שחייה. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc2.5 by sa. צילום: Steve-Hopson

מחקר: סיכון לדלקת אוזניים משחייה בבריכה

מחקר הערכה אמריקאי לאומי של המרכז לבקרת מחלות CDC  מצביע על  השכיחות הגבוהה של דלקות אוזניים בעקבות רחצה בבריכות.

דלקת אוזן חיצונית Acute otitis externa AOE – המכונה דלקת אוזני שחיינים   swimmer's ears היא זיהום של תעלות האוזן החיצונה בגלל זיהום בקטריאלי, הנגרם לאנשים שמרבים בשחייה בבריכות. הדלקת מתאפיינת לרוב בכאב, רגישות באוזן ונפיחות של תעלת האוזן החיצונית. החמרת דלקות באוזניים עלולה לגרום לנזקים ארוכי טווח כמו נזקי בטיב שמיעה. הדלקת קשורה לחשיפה למים בעיקר בשל חשיפה של האוזניים למים בעת בילוי בפעילויות פנאי כמו שחייה בבריכה, רחצה והזעה מוגברת, והיא נפוצה בסביבה חמה עם לחות גבוהה.

ממצאי סקר ההערכה של הCDC האמריקאי שבוססו על מידע מטיפולי יום (לא אשפוזים) של מחלקות לרפואה דחופה מהשנים 2003-2007 מעלים כי הנטל היוצרת התחלואה בדלקת אוזניים הוא גדול מאד ומגיע במשק האמריקאי לעלות אסטרונומית של כחצי מילארד דולר מידי שנה בעלויות ישירות. עלויות אלה מצטרפות לנזקים העקיפים שנגרמים לחולים כגון ימי מחלה ואובדן תפוקה למשק, עלות תרופות ועוד שעלותן לא נכללה בתחשיב זה. מעבר לכך, לפי המחקר נזקי דלקת האוזן החיצונית מצטברות לכדי 2.4 מליון ביקורים של חולים בעקבות דלקות אוזניים (כ-8 ביקורים לכל 1,000 תושבים).

מן הממצאים עולה כי השכיחות הרבה ביותר של דלקות האוזן החיצונית היא בקרב ילדים בין גיל 5 לגיל 9 . בנוסף גם ילדים בני גיל 10-14 מצויים בסיכון מוגבר לדלקות אלה. יחד עם זאת, ממצאי המחקר מעלים גם כי מעל מחצית מהביקורים אצל רופאים הם של בוגרים מעל גיל 20. שיעור השכיחות המקסימלית מתרחשת במהלך חודשי הקיץ, בהם מרבים אנשים בפעילויות פנאי, ספורט ונופש הכוללת רחצה בבריכה.

עוד עולה מן המחקר כי רופאים מטפלים מבזבזים כ-600,000 שעות עבודה מידי שנה בטיפול בחולים שסובלים מדלקת אוזנן חיצונית. גם בישראל, המתאפיינת בשיעורי לחות גבוה ובאקלים חם, רבים סובלים מתחלואה בדלקות אוזן חיצונית. לפיכך, המלצות החוקרים מן המרכז לבקרת מחלות בארה"ב, המיועדות למנוע תחלואה רבה בדלקות אלה, עשויות לסייע גם להורים ולילדים. כך, מציעים החוקרים מספר דרכים להפחתת התחלואה בהורים ובילדים:

1.     הימנעו מחשיפה ממושכת של האוזניים למים באמצעות שימוש באטמי אוזניים- פקקים לאטימת האוזן מפני חדירת מים.

2.     השתמשו בכובע המכסה את האוזניים בעת שחייה או רחצה בבריכה.

3.     טיפול בתפיסות מבוססות אלכוהול לייבוש תעלות האוזניים לאחר חשיפה למים.

4.     הימנעו מהסרת שכבת השעווה הפנימית באוזן וניקוי פנימי של האוזן בעזרת מקלוני צמר גפן, על מנת לשמור על שכבת המגן מפני חדירת מים עודפת.

5.       הקפידו על רחצה בבריכות שבהן תחלופת המים גבוהה ושהמים בהן עוברים סינון, חיטוי וניקוי קבוע ותדיר.

 

דילוג לתוכן