סיכון לחלות באסתמה בילדים

ממצאי מחקר חדש מצביעים על כך שילדים שנחשפו לילדים אחרים בגיל מאוחר יותר בילדותם, היו בעלי סיכון גבוה יותר לחלות באסתמה.

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

בריאות הילדהורים ומשפחה
משאף לטיפול באסתמה. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-sa-by . מאת: James-Heilman

ממצאים מדעיים עדכניים מצביעים על כך שלחשיפה מוקדמת לילדים אחרים, במיוחד במסגרות חינוכיות, עשויה להיות השפעה מגנה מפני התפתחות אסתמה בשלב מאוחר יותר בחיים. קשר זה מבוסס על ההבנה שלאינטראקציה חברתית מוקדמת יש תפקיד מכריע בהבשלה ובוויסות של מערכת החיסון.

מדענים סבורים כי חשיפה מופחתת לחיידקים במהלך הילדות המוקדמת עשויה להגביר את הסיכון למצבים הקשורים למערכת החיסון כגון אסטמה. מחקרים הראו שלילדים שיש להם חשיפה קבועה לילדים אחרים במסגרות חינוכיות יש שכיחות נמוכה יותר של אסתמה בהשוואה לאלה שיש להם אינטראקציות חברתיות מוגבלות עד מאוחר יותר בחיים.

אינטראקציה חברתית מוקדמת עוזרת לאמן ולווסת את מערכת החיסון על ידי חשיפת ילדים לסביבות מיקרוביאליות מגוונות. חשיפה זו מעוררת התפתחות של תגובה חיסונית מאוזנת, ומפחיתה את הסבירות לתגובה מוגזמת לאלרגנים פוטנציאליים שיכולים לעורר אסטמה. בנוסף, אינטראקציה חברתית מוקדמת מקדמת סובלנות חיסונית, ומונעת ממערכת החיסון להגיב יתר על המידה לחומרים לא מזיקים.

מסגרות חינוכיות מספקות סביבה מבוקרת, וממזערת את החשיפה לזיהומים בדרכי הנשימה שנקשרו להתפתחות אסתמה. עם זאת, חשוב לציין כי אינטראקציה חברתית מוקדמת אינה מבטיחה היעדר אסתמה, מכיוון שהמצב מושפע ממספר גורמים כולל גנטיקה וטריגרים סביבתיים.

חשיפה מוקדמת לילדים אחרים מפחיתה את הסיכוי של הילד לחלות באסתמה

ילדים אשר נחשפו לילדים אחרים בגיל מבוגר יותר היו בעלי סיכון גבוה יותר לפתח אסתמה בהמשך חייהם, בהשוואה לילדים שנחשפו לילדים אחרים במסגרת חינוכית כשהיו צעירים יותר. כך על פי ממצאי מחקר אמריקני שפורסם בכתב העת לרפואת ילדים Journal of Pediatrics שנערך בקרב מעל 900 ילדים מגיל ינקות  ועד גיל 15.

על פי המחקר חשיפת הילדים לילדים אחרים במסגרות חינוכיות כשהילד בן גיל 16 חודשים ועד גיל 36 חודשים, עשויה להגביר את הסיכון לפתח בגיל מאוחר יותר אסתמה  באופן מובהק. זאת בהשוואה לילדים שנחשפו למסגרת חינוכית כבר לפני שהיו בגיל 15 חודשים.

ממצאים אלה תומכים בתיאוריה המצביעה על כך שחשיפה מוקדמת של ילדים לילדים אחרים, מפחיתה את הסיכוי של הילד לחלות באסתמה.

הקישור למחקר בנושא חשיפה מאוחרת לילדים וסיכון לאסתמה

דילוג לתוכן