סיכון לתביעת רשלנות רפואית לפי תחום רפואי

מה הם תחומי ההתמחות בהם מוגשות מירב תביעות רשלנות רפואית, היקפי הפיצוי הרפואי והמומחים הנתבעים מעט ביותר

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורחינוך, חברה, משפט
צדק ומשפט. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי PUBLIC DOMAIN. איור: DTR

מחקר חדש אודות הסיכון לתביעת רשלנות רפואית לפי תחום רפואי

לומדים רפואה ומתלבטים האם להתמחות באורטופדיה או ברפואת עור ? חולמים ללמוד רפואה כדי להתמחות ברפואת ילדים או כירורגיה ? מחקר חדש שמתפרסם בארצות הברית, מעלה ממצאים מעניינים בנוגע לשיעור התביעות המשפטיות שמוגשות בגין רשלנות רפואית בארצות הברית כנגד רופאים מתחומי עיסוק שונים: נורו-כירורגיה ועד רפואת ילדים ומעלה ממצאים אודות המקצועות בהם קיים ריבוי של תביעות, היקפי הפיצוי והנזקים לתובעים ולנתבעים- המטופלים והרופאים. כך לדוגמה ממצאי המחקר מצביעים על פסיכיאטריה, רפואת ילדים, ורפואת עור כתחומי התמחות בהם היקף התביעות כנגד הרופאים הוא בשיעור הנמוך ביותר . זאת לעומת תחומים כמו נוירוכירורגיה, ניתוחי לב וניתוחים אורטופדיים שבהם הרופאים המומחים נתבעים בתכיפות הרבה ביותר.

רבים הפונים ללימודי רפואה, חוששים מהיקפי התביעות, ההולכים וגוברים, ומגישת הרפואה המתגוננת, שהופיעה בעשורים האחרונים במלוא עוצמתה בארצות הברית, ונותנת אותותיה גם בישראל- גישה של ריבוי תביעות בגין רשלנות רפואית כנגד רופאים בטענה שלא ביצעו את עבודתם באופן סביר וגרמו למטופל נזק ישיר ועקיף.

ממצאי מחקר חדש שהתפרסמו בכתב העת The New England Journal of Medicine  העלו כי בכל שנה שנחקרה, 7.4% מכלל הרופאים נתבעו בגין רשלנות רפואית בכל תחומי ההתמחות.

1.6% בלבד מן התביעות הובילו לתשלום לתובע- כלומר 78% מהתביעות בגין רשלנות רפואית לא הסתיימו בהסדר פשרה או בפסיקה של תשלום לתובע.

החוקרים התבססו על נתונים הנוגעים לרשלנות רפואית של 40,916 רופאים מ-25 תחומי התמחות בין השנים 1991 ל-2005 אשר היו מכוסים במסגרת ביטוח רפואי.

אחוז הרופאים שנגדם הוגשו מירב התביעות בגין רשלנות רפואית השתרע בין:

 19.1% מהרופאים בתחום כמו נוירו-כירורגיה אשר נתבעו בכל שנה בממוצע

 18.9% מהרופאים בתחום כירורגיית חזה ולב

 15.3% מהרופאים המתמחים בכירורגיה כללית.

אחוז הרופאים שנגדם הוגשו הכי פחות תביעות בגין רשלנות רפואית השתרע בין:

5.2% מהרופאים בתחום כמו רפואת משפחה אשר נתבעו בכל שנה בממוצע

3.1% מהרופאים בתחום רפואת ילדים

2.6% מהרופאים בתחום הפסיכיאטריה- רפואת הנפש

נתוני המחקר מעלים כי לא נמצא קשר בין תחום ההתמחות של הרופא הנתבע בגין רשלנות רפואית לבין גובה הפיצוי.

עוד עולה כי שיעור הפיצוי הממוצע היה כ-$ 275,000 ושיעור הפיצוי החציוני היה כ-112,000$. הפיצוי הממוצע בתחומים השונים היה בין 117,000$ פיצוי בתביעות בתחום רפואת העור ועד לפיצוי ממוצע של 520,000$ בתביעות בתחום רפואת הילדים.

החוקרים מעריכים כי הסיכוי של רופא ממוצע שעוסק בתחומים רפואיים הנתבעים הכי פחות, להתבע עומד על 75% (בהגיעו לגיל 65), ואילו רופא שעוסק בתחומים הנתבעים ביותר, מצוי בסיכון של 99% להתבע עד הגיעו לגיל 65.

מלבד הרתיעה הנגרמת מלימודי רפואה בשל החרפת מגמת התביעות, החוקרים מצביעים על הסיכון הגבוה להתבע כגורם אשר יוצר אצל הרופאים נזק כספי לשכירת שירותים משפטיים, אובדן זמן עבודה, פגיעה בשם הטוב ובמוניטין וכן לחץ נפשי ניכר, ללא קשר לתוצאות המשפט, אשר ברוב המקרים כאמור, אינן מסתיימות בפסיקה ופיצוי כנגד הרופא.

לסיכום, החוקרים סבורים כי לנוכח הצורך לאזן בין הצורך לפצות מטופלים שנפגעו בגין רשלנות רפואית, ובין הצורך למנוע תביעות בלתי מוצדקות רבות המוגשות כנגד הרופאים ומביאות לפגיעה מתמשכת בהם, יש להמליץ על קביעת מגבלות על ראשי נזק המתייחסים לפיצוי עבור נזקים שאינם רפואיים ישירים- נזקים כמו כאב וסבל.

דילוג לתוכן