סיכונים בריאותיים בטיסות לחו”ל

טיסה מסחרית. מקור: ויקיפדיה. ברשיון CC צילום: Arpingstone
טיסה מסחרית. מקור: ויקיפדיה. ברשיון CC צילום: Arpingstone

פקקת, המכונה בדרך כלל פקקת ורידים עמוקים (DVT), היא מצב שבו נוצר קריש דם באחד הוורידים העמוקים של הגוף, לרוב ברגליים. בעוד שפקקת יכולה להתרחש מסיבות שונות, ישנם גורמים ספציפיים שהופכים נסיעה אווירית לגורם פוטנציאלי.

הסיבה העיקרית מאחורי פקקת במהלך טיסות היא התקופה הממושכת של חוסר פעילות. ישיבה במצב צפוף למשך זמן ממושך עלולה להוביל להפחתת זרימת הדם ברגליים. חוסר התנועה מונע את זרימת הדם הרגילה, וגורם לו להתקבץ וליצור קרישים. בנוסף, לחץ האוויר המופחת והלחות הנמוכה בתא הנוסעים יכולים לתרום להתייבשות, לעיבוי נוסף של הדם ולהגביר את הסיכון להיווצרות קריש.

גורם נוסף שתורם הוא חוסר הניידות של הנוסעים במהלך טיסות ארוכות טווח. ישיבה בתנוחה אחת למשך תקופה ממושכת מעכבת את פעולת השאיבה של שרירי השוק, אשר בדרך כלל מסייעת לדחוף את הדם בחזרה ללב. ללא תנועת שרירים זו, זרימת הדם נעשית איטית, מה שמגביר את הסבירות להיווצרות קריש.

יתרה מזאת, לאנשים מסוימים יש נטייה גבוהה יותר לפקקת בשל המצבים הבריאותיים הבסיסיים שלהם או גורמים גנטיים. אלו עם היסטוריה של הפרעות בקרישת דם, השמנת יתר, הריון או טיפול הורמונלי חלופי נמצאים בסיכון מוגבר.

כדי להפחית את הסיכון לפקקת במהלך טיסות, אנשי מקצוע רפואיים ממליצים על מספר אמצעי מניעה. אלה כוללים שמירה על לחות טובה, תנועה קבועה ומתיחה של הרגליים, לבישת גרבי לחץ ונטילת תרופות נוגדות קרישה אם ייעץ על ידי ספק שירותי בריאות. בנוסף, הימנעות מצריכת יתר של אלכוהול וקפאין לפני ובמהלך הטיסה מועילה.

חשוב לציין שבעוד הסיכון לפקקת במהלך טיסות קיים, הוא נמוך יחסית. עם זאת, אנשים עם גורמי סיכון ספציפיים צריכים להתייעץ עם ספקי שירותי הבריאות שלהם לקבלת ייעוץ אישי ואמצעי מניעה.

סיכונים בריאותיים בטיסות לחו”ל

אם את או אתה מתאפיין בעודף משקל, הינך גבה קומה ומרבה בטיסות, הסיכון שלך גבוה מאד לפקקת שתוביל לשבץ או התקף לב ! לפי המחקר טיסות שארוכות יותר מארבע שעות מגבירה פי 2  את הסיכון ללקות בטרומבוזה בכלי דם עמוקים. טרומבוזה- או טרומבוסיס היא פקקת-כלומר סיכון ליצירת קרישי דם שעלולים להעצר בריאות, לחסום כלי דם במוח ולגרום לשבץ מוחי או לחסום כלי דם של הלב ולגרום התקפי לב.

המחקר מצביע על אוכלוסיות סיכון שצריכות להזהר מאד מטיסות ארוכות וביניהן :

1. אנשים בעלי משקל עודף

2. אנשים גבוהים או נמוכים- שהרגליים שלהם לא נוגעות ברצפת המטוס או שהרגליים שלהם מכופפות ודחוסות בין המושבים, סובלים יותר מחוסר תנועתיות ברגליים ולכן חשופים יותר לקרישי דם.

3. אנשים שנוסעים בתכיפות גבוה בטיסות ארוכות.

4. אוכלוסיות אחרות כמו נשים שמשתמשות בגלולות למניעת הריון או אנשים עם מחלות של קרישות יתר.

בנוסף, שימו לב שהסכנה קיימת גם בנסיעות ארוכות בהן איננו מניעים את הגפיים- כמו בניסעה ארוכה באוטובוס (לאילת למשל או משדה התעופה בניו-דלהי אל עיריית הנופש הקסומה הממתינה לכם בהרים)

והחלק הכי חשוב הוא ההמלצות: למי שמצוי בסיכון כלשהו, ולמי שטס בטיסות ארוכות מומלץ, לפי הכתבות והמדיע שקראתי, לעשות את הדברים הבאים כדי להמנע מהסיכון לטרומבוזה  וכל שאר המרעין בישין:

א.     להרבות בפעילות בגפיים ובמיוחד להרבות בתנועתיות של שרירי השוק ברגליים. אפשר לעשות את זה על ידי מתיחה של הקרסול למעלה וכלפי מטה.

ב.      כמו כן מומלץ להתנועע, לקום מהמושב, לחלץ עצמות, ולהסתובב במטוס ( במסגרות המותר והאסור במהלך ההמראה והנחיתה כמובן).

ג.      מומלץ לא להשתמש בגלולות למניעת הריון ולא לשתות הרבה אלכוהול.

ד.      ללבוש בגדים לא צמודים כך שלא יפגעו בזרימת הדם.