סיקור חדשותי מלחיץ מגביר כאב

חוקרים: צפייה בחדשות אודות מתקפות טילים הגבירו את תחושת הכאב הפיזי אצל הסובלים מכאב כרוני

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

פסיכולוגיהחדשות חמות
טלוויזיה וחדשות. צילום: מערכת פורטל הדוקטור- בריאות ורפואה.

ממצאי מחקר חדש מעלים כי אנשים שסבלו מכאב כרוני, סבלו מעלייה בכאבים בעקבות חשיפה לסיקור תקשורתי של מתקפות הטילים

האם החדשות המלחיצות בתקשורת כואבות ברמה הפיזית ולא רק ברמה הרגשית ? ממצאי מחקר חדש מרמזים שכן! מן הממצאים עולה שאנשים הסובלים מכאב כרוני שצפו בסיקור תקשורתי של מתקפת טילים סבלו מעליה בעוצמת הכאבים שלהם.

ממצאי המחקר שמומן על ידי הקרן הלאומית למדע, ראו אור במהדורה הדיגיטלית של הז'ורנאל המדעי Journal of Clinical Psychology in Medical Settings . המחקר נערך על ידי הדוקטור שירה לרמן והפרופסור גולן שחר מאוניברסיטת בן-גוריון בצוותא עם הדוקטור צביה רודיך מהמרכז הרפואי אוניברסיטאי סורוקה בבאר שבע. הממצאים נתמכים על ידי מחקרים אחרים בדבר הקשר בין רגשות שליליים לכאב כרוני.

במחקרם הוכיחו החוקרים כי החשיפה למתקפות הטילים באמצעות דיווח תקשורתי הצליחה לחזות את העלייה ברמות הכאב של האנשים הסובלים מכאב כרוני, כחודש לאחר המתקפה. יחד עם זאת החוקרים לא מצאו כי הדיווח הביא לניבוי בעלייה ברמת הדיכאון או החרדה של הנבדקים.

המחקר נערך באמצעות העברת שאלונים בקרב כ-55 מטופלים הסובלים מכאבים כרוניים ומטופלים במרפאת הכאב בבית החולים סורוקה בבאר שבע, לאחר מבצע "עופרת יצוקה" שכלל ירי טילים על דרום ישראל. בשאלונים נבחנו רמות הכאב, החרדה והדיכאון של המטופלים וכן נבחנה רמת החשיפה למתקפת טרור זו. החוקרים בחנו את המצב של הנבדקים לפני ואחרי המבצע ברמה הפיזית והנפשית.

במחקר, נמצא כי "הלחץ והחשיפה לתקשורת היו קשורים זה בזה באופן מובהק, מה שמעיד שיתכן וכמות הצפייה בטלוויזיה הקשורה למתקפת הטרור השפיעה על מידת הלחץ שהמטופל חווה ובכך הגבירה את רמות הכאב שלו."

הדוקטור לרמן מציינת כי "יתכן ורמות המצוקה הקודמות של אנשים אשר סובלים מכאב כרוני השפיעו על היכולת שלהם להתמודד עם מצבי לחץ, וגרמו להם לחוות את האירוע כמלחיץ יותר ולחפש מקורות מידע נוספים. בנוסף, הלחץ החיצוני הנוסף השאיר למטופלים, כנראה, פחות כוחות להתמודד עם מצבם הרפואי, ובכך הגביר את מצוקתם הפיסית".
הדוקטור לרמן מסבירה כי הממצאים מרחיבים את ההבנה לגבי השפעות הטרור על מצוקה נפשית ופיזית ואת האוכלוסייה הפגיעה לכאב כרוני כזקוקה להתייחסות מיוחד.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן