סירוב לניתוח קיסרי=סיכון מוגבר לתמותת תינוקות

ממצאי מחקר חדש מצביעים על חשיבות ניתוח קיסרי לחיי התינוקות והסיכונים בסירוב לעבור ניתוח קיסרי בעת חשש למצוקה עוברית

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הילדהריון ולידה
ניתוח קיסרי. מקור: ויקיפדיה ברשיון Free Art License. צילום: -Salim Fadhley-Diliff

סירוב לניתוח קיסרי=סיכון מוגבר לתמותת תינוקות

במהלך הלידה במידה וקיים חשש למצוקה עוברית, ממליצים הרופאים המיילדים ליולדת לעבור ניתוח קיסרי. נשים מסוימות מסרבות לעבור הליך זה. כיצד משפיע סירוב לעבור ניתוח קיסרי על הסיכון לתמותת עובריהם במהלך הניתוח ? מחקר חדש שפורסם על ידי חוקרים מבית החולים סורוקה ומאונ' בן גוריון בנגב, בראשותו של פרופ' אייל שיינר.העלו כי יולדות אשר מסרבות לעבור ניתוח קיסרי בגלל חשש רפואי למצוקה עוברית, מצויות בסיכון מובהק הגבוה פי 3.3 לתמותת תינוקות . זאת בהשוואה לקבוצת היולדות שהסכימו לניתוח בהול.

 צוות המחקר, השווה תוצאות לידה של כ-10,000 לידות של נשים שהסכימו לעבור ניתוח קיסרי, לתוצאות של לידה של 203 נשים אשר לא הסכימו לעבור ניתוח חירום זה, בעת שהתגלה חשש למצוקה עוברית.

 יוזם המחקר, פרופ' שיינר מציין כי מבחינת פרופיל היולדות  אשר לא הסכימו לעבור ניתוח קיסרי מדובר באופן מובהק נשים מבוגרות יותר שבעבר שלהן יו יותר לידות (נשים וולדניות יותר).

ממצאי המחקר העלו כי תוצאות ההריון היו גרועות יותר באופן ניכר אצל הנשים שלא הסכימו לעבור ניתוח קיסרי, גם לאחר שהחוקרים ניטרלו את הגורמים המתערבים השונים כמו גילה של היולדת, כך שהתינוקות של נשים שסירבו לעבור ניתוח קיסרי היו בסיכון הגבוה ב-330% למוות בהשוואה ליולדות אשר הסכימו לעבור את הניתוח הקיסרי הדחוף.

לדברי הפרופסור שיינר, הממצאים הללו אשר חידדו את הקושי הגדול עימה מתמודד הצוות הרפואי בניסיונו לטפל גם באם וגם בילד, הצביעו על כך שסירוב לעבור ניתוח קיסרי דחוף כפי שממליצים הרופאים בעת חשד למצוקה עוברית, הינו גורם סיכון משמעותי לתוצאות לידה גרועות עד כדי מוות של העובר. הוא מציין כי ממצאים אלה ישמשו את הרופאים על מנת להדגיש את חשיבות ההענות להמלצת הרופאים לעבור ניתוח קיסרי במקרים כאלה.

ממצאי המחקר פורסמו על ידי צוות חוקרים שכלל את הפרופסור ארנון ויז'ניצר והפרופסור אייל שיינר, את הדוקטור חלי ריבק, ואת הד"ר אבי הרלב, מהחטיבה למיילדות וגינקולוגיה במרכז הרפואי סורוקה ואוניברסיטת בן-גוריון בנגב, בכתב העת האירופאי לגינקולוגיה ולמיילדותEuropean Journal of Obstetrics and Gynecology, Reproductive Biology .

דילוג לתוכן