ארגון הבריאות העולמי: סלולרי גורם לסרטן

מחקר של ארגון הבריאות העולמי: שימוש בטלפונים סלולריים עלולים לגרום לסרטן בשל הפצת רמות גבוהות של קרינה מזיקה

ממצאי מחקר של ארגון הבריאות העולמי קובעים כי שימוש בטלפונים סלולריים עלולים לגרום לסרטן בדומה לריסוס DDT. הממצאים פורסמו אתמול, בהודעה דרמטית של הארגון WHO, שנוסד בשנת 1948 כגוף הבריאות של האו”ם במטרה  לקדם מודעות לטיפול בבעיות בריאות חשובות, להעניק מידע בנושאי רפואה ובריאות ולקבוע תקינה בנושאי בריאות.

טלפונים סלולריים- ניידים. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. צילום: Sakartvelo
טלפונים סלולריים- ניידים. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. צילום: Sakartvelo

מהודעה בדבר סכום ממצאי המחקר של הסוכנות הבינלאומית למחקר בנושא סרטן IARC מטעם ארגון הבריאות העולמי שפורסמה אמש, עולה כי חוקרי הארגון החליטו לשנות את הסיווג של קרינה אלקטרומגנטית בגלי רדיו, ובמילים פשוטות- קרינה סלולרית הנפלטת ממכשירי טלפונים ניידים, ולסווג אותה מעתה כגורם סיכון אפשרי להתפתחות סרטן בבני אדם- סיווג B2- סיווג של חומרים שעלולים לגרום לתחלואה קרצינוגנית – גידולי סרטן ממאירים. זאת בדומה לסיווג שניתן לחומר כמו בנזין או חומרי הדברה כגון DDT. שינוי דרמטי זה בסיווג ניתן על ידי פאנל של 32 מדענים מומחים של הארגון מ14 מדינות,  בהתבסס על בחינת ממצאים מצטברים התומכים בהשפעתם המזיקה של קרינת גלים אלקטרומגנטיים על היווצרות סרטן, ובפרט על ממצאי מחקר שממנו עלה כי קיים סיכון מוגבר לחלות בגליומה- סרטן ממאיר במוח, הקשור בשימוש עם טלפונים ניידים.

שינוי הסיווג רלוונטי גם לסכנת קרינה מסרטנת מסוג דומה הנפלטת משימוש סביבת העבודה במכשירים הפולטים גלי רדאר וגלי מיקרו (מיקרוגל), מחשיפה סביבתי הקשורה לשידור אותות מרדיו, טלויזיה ותקשורת אל-חוטית. ממצאים אלה מחזקים מסקנות של מספר מחקרים נקודתיים שהצביעו על קשר בין התפתחות סרטן לבין שימוש בטלפונים סלולריים אולם מנד עומדים בסתירה למחקרים שנערכו לפני שנים וממחקרים אחרונים שהצביעו על העדר קשר בין שימוש בטלפונים ניידים לבין התפתחות סרטן.