סמלי סטטוס ומותגים יקרים מרחיקים חברים חדשים

ממצאי מחקר חדש מראים: סמלי סטטוס ומותגים יקרים מרחיקים חברים חדשים

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

פסיכולוגיהחדשות חמות
עודף משקל ? מקור: ויקיפדיה ברישיון CC2-BY-Sa. מאת: Colin-Rose

אם חשבתם שכשאתם מצטלמים באינסטגרם או בפייסבוק עם מותגים יוקרתיים או יוצאים למסיבה עם מכונית פאר או ז'אקט של מעצב על תמגנטו קשרים חברתיים יתכן מאד שאתם טועים. ממצאי מחקר חדש מראה שייתכן שככה אפילו תרחיקו אחרים ממכם מליצור קשרים חברתיים. אם אתם חובבי פריטי יוקרה המשדרים לאחרים סטייל דרמטי, משתמשים בסמלי סטטוס כמו מכוניות יקרות, בגדי מעצבים, מותגי הלבשה ופריטי אופנה וביגוד יוקרתיים כמו בגדים של מעצבי על, בגדי מותגים או שעוני יוקרה חישבו שוב. למען הקשרים החברתיים.

ממצאי מחקר חדש שנערך באוניברסיטת חיפה העלה ששימוש בסמלי סטטוס גבוה יכולים לפגוע בסיכוי ליצירת קשרי חברות חדשים. ד"ר קימברלי וויבר לבנת, מעורכות המחקר ציינה כי "ייתכן ואנחנו מבזבזים כספים ומשאבים רבים על סמלי סטטוס שבעצם מונעים מאנשים להיות חברים שלנו. יצירת חברויות היא תהליך חשוב לנו ואנחנו בלי לדעת פוגעים בעצמנו ובניסיונות ליצור חברויות חדשות".

במחקר ביקשה הדוקטור וויבר לבנת מהחוג למנהל עסקים באוניברסיטת חיפה יחד עם צוות חוקרים בינלאומי מארצות הברית וסינגפור לבחון בסדרה של ניסויים בהם השתתפו מאות נבדקים בכל ניסוי, האם סמלי סטטוס כגון: רכבי יוקרה, ביגוד יוקרתי, שעוני יוקרה וכו' משפיעים על היכולת של אנשים ליצור קשרי חברות חדשים.

המדענים מצאו שמותגים יקרים וסמלי סטטוס בולטים מרחיקים חברים חדשים

המחקר שפורסם בכתב העת Social Psychological and Personality Science הורכב משלושה ניסויים, כשבכל ניסויי נאמר למשתתפים שהמטרה המרכזית שלהם היא להכיר חברים חדשים. בניסוי אחד נאמר למחצית מהנחקרים שהם הולכים לחתונה ועליהם לבחור האם להגיע ברכב יוקרה או רכב פרטים. בניסוי שני נאמר למחצית מהם שהם הולכים לבר שכונתי ועליהם לבחור האם לענוד שעון יוקרתי או שעון רגיל. בניסוי השלישי נאמר למחצית מהם שהם הולכים לפיקניק ועליהם לבחור האם לבוא לבושים בחולצה יוקרתית או רגילה. בכל אחד מהניסויים, רוב המשתתפים בחרו להגיע בפריט בעל הסטטוס הגבוה והיוקרתי.

למחצית השנייה של נחקרים נאמר בכל ניסוי לבחור עם מי מהאורחים הם היו רוצים ליצור קשרי חברות. בכל שלושת הניסויים התברר כי הם גילו פחות עניין באנשים שהגיעו עם סמלי הסטטוס הגבוה.

לדברי החוקרים, לא רק שהערכה כי סמלי סטטוס יוקרתיים עוזרים ביצירת קשרים חברתיים התבררה כשגויה, אלא שסמלים אלה אף פגעו ביצירת קשרים חברתיים חדשים. עוד הם הוסיפי כי אין ספק שסמלי הסטטוס ישתנו מחברה לחברה וממעמד למעמד, ולכן רכב שייחשב כיוקרתי אצל קבוצה אחת ייחשב כרגיל בקבוצה אחרת, אבל גם בקרב המעמד הגבוהה יהיו סמלי סטטוס אחרים ושימוש בהם עלול להרחיק אנשים.

"אנו מעריכים שההשוואה החברתית עומדת מאחורי הממצאים. לאנשים יש דחף להשוות את עצמם עם אחרים והם רוצים להראות טוב בהשוואה. המשתתפים המציגים את עצמם מנסים להראות באור חיובי בעזרת סמלי הסטטוס, אך המשתתפים המביטים בהם רוצים גם הם להראות באור חיובי וההשוואה השלילית גורמת להם לחפש חברויות אחרות", סיכמו החוקרים.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן