מחקר: ספורט אתגרי כטיפול בהלם קרב

מחקר חדש מגלה יעילות גבוה לטיפול בהלם קרב באמצעות פעילות ספורט הרפתקני קבוצתית של שיט

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורחדשות חמות
חיילים קרביים מגדוד גרניט ביציאה מלבנון. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. צילום: אביעד. Hmbr

מחקר חדש: פעילות ספורט אתגרי עוזרת לטפל ב"הלם קרב"

תסמונת "הלם קרב" היא תופעה פסיכולוגית מוכרת במדינת ישראל, למודת הקרבות לשמירה על עצמאותה ובטחונה. מחקר חדש מגלה כי פעילות ספורטיבית אתגרית עשויה לסייע להלומי הקרב, הסובלים מ"תגובת קרב" להפחית מתסמיני התסמונת, בשונה משיטות טיפול קוגניטיביות שמקרים רבים אינם מסייעים כנגד הלם הקרב.

תסמונת הלם קרב שהינה תת סיווג של הפרעת דחק פוסט טראומטית PTSD, מתרחשת בתגובה טראומטית של חיילים שנחשפו למאורעות קרב קשים.  ממצאים שונים מצביעים על שכיחות התופעה בשיעורים שבין 9 ל-31% מהחיילים שמשתתפים בלחימה. מחקר חדש שנערך בחוג לבריאות נפש קהילתית באוניברסיטת חיפה מגלה כי טיפול בעזרת פעילות ספורט הרפתקני עוזרת לטיפול בנפגעי הלם קרב.

הלם קרב- תסמונת פוסט טראומה בגלל שירות צבאי יכולה להמשיך גם כ-20 שנה לאחר האירוע הטראומטי. התסמונת הייחודית מאופיינת ברמות חרדה גבוהות,  דיכאון, הימנעות מפעילות חברתית, אלימות, בעיות בין-אישיות, דיכאון ועוד.

הטיפול בלוקים ב"הלם קרב" הוא מורכב ומאתגר בגלל מספר גורמים ייחודיים בתופעה זו כגון רצונם של הסובלים מהתסמונת להמנע מסטיגמה של "נפגעי נפש", חוסר אמון ביעילות שיטות טיפוליות של בריאות הנפש, אמון נמוך של הנפגעים במוסדות המדינה, במיוחד בעקבות חווית המלחמה, ועוד. התוצאה הסופית היא אחוזי נשירה גבוהים משיטות הטיפול הקונבנציונאליות והשפעה מועטה של טיפולים אלה בקרב מי שלא נושר. לפיכך, ניכר קושי בטיפול בהלומי הקרב -והטיפול בהפרעה זו אינו יעיל במיוחד מפאת שיעורי נשירה גבוהים מהטיפול והשפעה נמוכה של הטיפול על המטופלים.

מטרת המחקר שנערך בראשותו של הפרופסור מרק גלקופף מאוניברסיטת חיפה יחד עם אילנית אוחיון חסון ושלמה קרביץ מאוניברסיטת בר-אילן ומנשה ביקמן מעמותת "אתגרים", הייתה לבחון כיצד משפיעה תוכנית טיפולית של פעילות ספורט הרפתקנית על הסובלים מהלם קרב.

תוכנית הטיפול הינה קבוצתית והיא כללה פעילויות ספורט אתגרי וביניהן שייט, מסעות רגליים, טיפוס הרים, השטת סירות קאייקים ועוד. פעילויות אלה כללו רכיבים שמשלבים נטילת סיכון, העצמה אישית לצד עבודת צוות ושיתוף פעולה.

כתבות שאולי יעניינו אותך:

הפרופסור גלקופף ציין כי החוקרים החליטו לבחון יעילות של טיפול דווקא מן הסוג הזה, נבעה מכך שפעילות זו מספקת מענה למרבית החסמים הפסיכולוגיים של הלומי הקרב, בעיקר בגלל תחושתם שמדובר בפעילות ספורט אתגרית ולא בטיפול רפואי.

במחקר השתתפו 22 חיילי מילואים שאובחנו על ידי מערכת הביטחון כסובלים מהלם קרב. במסגרת זו השתתפו הנבדקים במסעות שייט: שנערכו פעם ב-7 ימים במהלך שנה. קבוצת הביקורת כללה 20 מאובחנים נוספים, שהיו ברשימת ההמתנה של מערכת הביטחון לטיפול בתסמונת הלם קרב.

ממצאי המחקר העלו כי בהשוואה לחברי קבוצת הביקורת, חברי קבוצת הניסוי שהשתתפו הקבוצה בפעילות הפנאי הטיפולית של ספורט אתגרי זה- של שיט מידי שבוע, הראו ירידה מובהקת ברמת הדיכאון ועלייה משמעותית במדדי תפקוד וביניהם שיפור ביכולת של הסובלים מהלם הקרב לשלוט בסימפטומים שליליים של מצבם, עלייה באיכות החיים בהיבטים הרגשיים והחברתיים תוך שיפור בתחושת התקווה.

ממצאי המחקר העלו גם כי פעילות מסוג זה, לא רק שיפרה את תפקודם כאמור אלא גם גרמה לחברי הקבוצה ליצור קשרים חברתיים יציבים ותמיכה רגשית חברית.

הודעת שירות : סובלים מפלטפוס ?  אנשים רבים סובלים מבעיות בכף הרגל המסבות  להם כאבים וליקוים תפקודיים מרובים. לטיפול בבעיות פלטפוס.

דילוג לתוכן