ספרים, רבותי, ספרים…

ספרים, רבותי, ספרים…
כמדי שנה, שוב הגיע שבוע הספר ורבים מאתנו ממהרים לחנויות הספרים ורוכשים ספרים לעצמנו ולילדים.
רוב הילדים הצעירים מאוד אוהבים ספרים ונהנים מחוויית הקריאה המשותפת של הורים וילדים. חלקם גם נמצאים בתחילת הקריאה ומתלהבים מקריאה עצמאית.

בניגוד לכך, כמה שניסינו והקראנו ספרים, הילדים הבוגרים מעדיפים את המסכים ופחות ופחות קוראים ספרים.
פעם כשהיינו קטנים ומשועממים, ההורים היו אומרים ‘לך תקרא ספר’. היום האמירה הזו כמעט לא נשמעת בבתים רבים שכן זו הפכה להיות עובדה מוגמרת שהילדים לא קוראים.
השאלה היא האם אנחנו משלימים עם העובדה או ממשיכים לנסות?
כולנו יודעים את היתרונות הרבים של קריאת ספרים כגון רכישה והעשרה של השפה, למידה והבנה של מסרים חינוכיים וחברתיים שונים, תרומה לדמיון וליצירתיות הילד וחוויית הורה וילד.

לעומת זאת, הקריאה דורשת תשומת לב רבה ומאמץ בהבנת הטקסט, הקריאה לוקחת זמן רב והיא מונוטונית. ילדים בוגרים אמנם קוראים בעצמם אך הולכת לאיבוד החוויה המשותפת עם ההורה.
אז כיצד נוכל להוציא אותם מהמסכים ולגרום להם להמשיך ולקרוא גם במציאות התקשורתית המגוונת שבה הם חיים וגדלים?
כמה עצות להורה המיואש:

1. תהוו מודל לחיקוי עבור הילדים וקראו ספרים בעצמכם. כל אחד מאתנו מתעניין בז’אנרים שונים של קריאה, והקריאה של ההורה נצפית על ידי הילד ובהמשך הוא יחקה אותה בעצמו. מחקרים מראים שילדים שראו את הוריהם קוראים קראו יותר לאורך השנים.
2. תזרמו עם הילדים ותאפשרו להם לקרוא כל תוכן שירצו. אם למשל הילד אוהבת קומיקס, זה בסדר לקרוא קומיקס. אם הילדה אוהבת ספרי נסיכות שנראים לכם שטותיים או לא מלמדים, תנו לה להנות! העיקר שהם משמרים ומחזקים את מיומנות הקריאה.
3. תהפכו את הקריאה לחוויה. מומלץ לשבת ולקרוא ספר גם עם ילדים בוגרים. לא תאמינו כמה הם ישמחו וישתפו פעולה! הם רוצים בקרבתכם ובתשומת לבכם ולכן ירצו לקרוא ואף יזמו זאת בעצמם עם הזמן. תציעו למתבגר לשבת ולקרוא ביחד פרק מתוך הספר, תוכלו לשאול שאלות ולפתח דיון על התוכן הנקרא ולכוון אותו להפקת מסרים חינוכיים וערכיים ממנו. תוכלו להתחיל את החוויה בהליכה משותפת לחנות הספרים ובחירה עצמאית של הילד בספרים שמעניינים אותו לקרוא. בטוחני שהדבר יתרום לילד ובהמשך הוא ימשיך לקרוא בעצמו ומתוך סקרנות להמשך הסיפור…
4. שילוב הקריאה עם צריכת מסכים – זה בסדר גמור שהילדים צורכים מסכים (בגבול מסוים, כמובן) ולכן כדאי לשלב בין צריכת המסכים לקריאת ספרים. אפשר למשל לקרוא על פרט היסטורי מעניין ולהציע לילדים לחפש מידע בנושא באינטרנט או להיפך. ניתן לחבר תחום עניין של הילד המתנהל במסך לקריאת ספרים בנושא. כך לילד יהיה עניין בתוכן שימשוך אותו לקרוא.
5. מענה לצרכים אישיים/משפחתיים/חברתיים – כולנו מכירים את ילדינו ואת הצרכים שלהם – הקבועים והמשתנים. בכל שלב בחייהם הם עוסקים בתחומים שונים המובילים לצרכים. למשל בתי מתחילה את גיל ההתבגרות ואיתו עולות שאלות ודילמות רבות. דעו למצוא את הנקודות הרגישות ולתת להן מענה באמצעות ספר שעוסק בנושא. למשל קני לבתך ספר המסביר את השינויים החלים בגיל ההתבגרות (ספר מקצועי/ספר קריאה של נערה במצב דומה) ושימי לה על המיטה. תשמחו לראות שהילדה פתחה וקראה את הספר בהמשך, וזאת תוך מתן מענה לצורך ולרצון שלה לדעת על הנושא המדובר.
אין ספק שהקניית הרגלי קריאה בדור המסכים היא אתגר לא פשוט אבל אפשרי! אם נחליט שהקריאה חשובה ומרכזית בעינינו, עלינו להנחיל אותה גם לילדינו בגילאים שונים. אין ספק שילדים שקראו או הקריאו להם בגילאים צעירים, סביר יותר שימשיכו לקרוא גם בהמשך (לא להיבהל אם יש תקופה שבה הילד פחות קורא וכמובן לא ללחוץ ולהמאיס עליו את הקריאה).
אז שיהיה שבוע הספר שמח ומהנה לכולנו!!!

מאת: ד”ר שלי גפן. ד”ר שלי גפן היא מרצה וחוקרת תקשורת המתמחה ביחסים סביב המסכים. במסגרת זו היא מעבירה הרצאות וסדנאות להורים וצוות חינוך במטרה להתנהל באופן מיטבי במציאות התקשורתית כיום. במסגרת זו שלי מעבירה הרצאות וסדנאות להורים, למתבגרים ולאנשי מקצוע במטרה לשפר את היחסים ולהתנהל באופן מיטבי סביב המסכים.