סרטן המעי הגס והחלחולת – הסרטן השני השכיח ביותר.

דו"ח משרד הבריאות: סרטן המעי הגס והחלחולת - הינו המחלה הממארת השניה השכיחה ביותר בישראל.

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבור
תאים סרטניים. מקור: ויקיפדיה. ברשיון cc3-sa-by מאת: Jolu, RAK

סרטן המעי הגס והחלחולת הוא המחלה הממאירה השנייה בשכיחותה בישראל.

משרד הבריאות פרסם נתונים שהתבססו על הרישום הלאומי לסרטו והמרכז הלאומי הישראלי לבקרת מחלות במשרד הבריאות. לפי הנתונים גורמי הסיכון העיקריים למחלת סרטן המעי הגס הם" גיל, היסטוריה משפחתית של המחלה, קיום גידול שפיר קודם במעי או מחלת מעי דלקתית, מוטציות גנטיות מסוימות וגם התנהגויות בריאות ואורחות חיים (השמנה, אורח חיים יושבני, תזונה עתירת שומן ודלת סיבים, עישון, צריכת אלכוהול). 

עוד מתחוור מן הנתונים כי שכיחות סרטן חודרני של המעי הגס והחלחולת בישראל, 2012 היה כזה ש- 3,139 מתושבי ישראל עם סרטן חודרני של המעי הגס והחלחולת: 1,453 גברים יהודים, 1,274 נשים יהודיות, 131 גברים ערבים, 126 נשים ערביות, 73 גברים "אחרים" ו-82 נשים
"אחרות" (נוצרים לא ערבים וכאלה ללא סיווג דת).עוד עולה מהנתונים כי  2,264 מחולים אלה אובחנו עם סרטן המעי הגס והשאר, עם סרטן החלחולת.

מן הנתונים עולה כי סרטן המעי הגס והחלחולת הוא הסרטן השני בשכיחותו בקרב גברים יהודים – %13.2 מכלל האבחנות החדשות של סרטן ב-2012- אחרי סרטן הערמונית. עוד עולה כי סרטן זה הוא גם השני בשכיחותו בנשים יהודיות (%10.8) אחרי סרטן השד. סרטן זה הוא השלישי בשכיחותו בגברים ערבים (%12.0) אחרי סרטן הריאה וסרטן הערמונית, והשני בשכיחותו בנשים ערביות (%10.7) אחרי סרטן השד.

המחלה אופיינית לגיל המבוגר. הן ביהודים והן בערבים, בשני המינים, שיעורי ההיארעות עולים מאוד החל מגיל 60, והם הגבוהים ביותר בקבוצת הגיל 75+ ובנשים ערביות – בגילאי 70-74. הגיל החציוני בעת האבחנה בשנת 2012 היה 72 בגברים ונשים יהודים; 66 בגברים ערבים; ו-60 בנשים ערביות.

 

דילוג לתוכן