סרטן, מחלות לב-סיבות המוות השכיחות ביותר בישראל

ממצאי משרד הבריאות מתארים את גורמי המוות השכיחים בישראל ובראשם סרטן ומחלות לב והשוואה למדינות אירופה

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורמחלות לב
לב. מקור: ויקיפדיה. מאת:Ekko

משרד הבריאות : סרטן, מחלות לב וסוכרת– סיבות המוות השכיחות ביותר בישראל

נתונים שהציג משרד הבריאות לגבי שיעורי תמותה לפי סיבות מוות, החל משנות ה90, ועד לשנת 2008 מצביע על מגמה מעורבת של ירידה בשיעור המוות ממחלות לב ומערכת הנשימה, מחלות כלייה , מגמה יציבה של מוות בעקבות מחלת הסרטןועלייה בתמותה בגלל אלחי דם, מחלת דלקת ריאות ושפעת.

הממצאים מעלים כי בין 2000-2008, נרשמה ירידה של כשליש בתמותה בישראל בשל מחלות כלי דם במוח, בנוסף, ניכרת  ירידה בתמותה של כ-30% בעקבות מחלות כרוניות במערכת הנשימה התחתונה  וירידה של כ-25% בממוצע בתמותת נשים וגברים מתחלואה במחלות לב. הירידה בשיעור התמותה הנובע מהמחלות הללו, ניכר במיוחד בגיל 65 ומעלה.

עוד מצביעים הממצאים על ירידה של כ-10% בתמותה בשל מחלת הסוכרת. מגמה הפוכה של עלייה בשיעור של כ-40% בתמותה מאלצהיימר, ועלייה של 20% בתמותה נרשמה במחלות כמו אלח דם , מחלת השפעת ודלקת ריאות.

החוקרים מצביעים על כך שיתכן שחלק מהשינוי בשיעור סיבות המוות בשנים האחרונות נובע משינויים במדיניות סימול סיבות המוות בלמ"ס, והטמעת מערכת לסימול אוטומטי של סיבות המוות (IRIS).

מהשוואה בינלאומית עולה כי שיעור הפטירות המתוקנן לגיל בישראל נמוך בהשוואה למרבית ארצות אירופה וגם לארה"ב. שיעור התמותה בישראל בשנת 2008 (533 ל- 100,000) דומה לשיעור בשוודיה וגבוה מזה שבמדינות כמו צרפת, ספרד או איטליה. בדומה למרבית מדינות אירופה ולארה"ב סיבת המוות המובילה בישראל היא מחלת הסרטן ומחלת לב הינה הסיבה השנייה לתמותה. בישראל גורם המוות השלישי בחשיבותו הוא מחחת הסוכרת והגורם הרביעי בחשיבותו הוא מחלות כלי דם במוח בשונה מאירופה וארה"ב בהן התמותה ממחלת הסוכרת נמוכה יותר וגורם הסיכון השלישי בחשיבותו בתמותה הוא מחלות כלי דם במוח.

עוד עולה מן הממצאים כי בישראל שיעור התמותה מסוכרת גבוה פי 2.6 מהשיעור הממוצע במדינות אירופה ואילו שיעור התמותה ממחלות כליה גבוה פי 2.9 מבאירופה. הסיכון למוות מיתר לחץ דם גבוה פי 1.4 בישראל בהשוואה לאירופה ופי 3.7 לתמותה בשל אלח דם, בהשוואה למדינות אירופה.

מן הממצאים עולה כי מסוף שנות התשעים, סרטן הוא סיבת המוות המרכזית בישראל- בקרב נשים וגברים בישראל, והוא אחראי על כ-25% ממקרי המוות. מחלות לב הוא הגורם המוות השני בחשיבותו והוא אחראי על כ-20% ממקרי המוות. מחלת הסוכרת מדורגת במקום השלישי כגורם תמותה מרכזי ואילו מחלות כלי דם במוח הוא הגורם הרביעי בחשיבותו בלבד, בשל ירידה בשיעור מקרי המוות ממחלות כלי דם במוח.

דילוג לתוכן