עבירות מין והטרדה: נשים לא מדווחות בשל בושה והעמסה על המשטרה

סקר ביטחון אישי 2018: נשים לא מדווחות על עבירות מין והטרדה בגלל בושה לדבר על כך וחוסר רצון “להטריח את המשטרה במקרה פעוט ערך”

נתונים מתוך סקר ביטחון אישי 2018 המתפרסם לציון יום המאבק הבין-לאומי למניעת אלימות נגד נשים מעלה כי בשנת 2018 ,כ-336 אלף נשים בנות 20 ומעלה נפגעו מעבירות שונות – שיעור המהווה 11.8 אחוז מכלל הנשים. בשנה שעברה היו העבירות השכיחות ביותר מתוך כלל העבירות כלפי נשים, אשר דווחו הטרדה מינית הנפוצה ביותר בשכיחות של 4.9% מהעבירות, עבירה מקוונת ברשת האינטרנט 3.4%, עבירה של גניבה 3.3% , עבירות של אלימות או עבירות איום באלימות 2.4% ועבירת מין 0.5%.

בעבירות מסוימות גברים מדווחים על פגיעה בשיעור רב מנשים: עבירה מקוונת (באינטרנט), עבירת גניבה ואלימות או איום באלימות.

מתח מיני. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Dirty Mafia
עבירות מין והטרדה- נשים אינן מתלוננות בשיעור גבוה. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Dirty Mafia

לעומת זאת, מהטרדות מיניות ומעבירות מין נפגעות בעיקר נשים. בשנת 2018 נפגעו 4.9% מהנשים ורק 0.5% מהגברים מהטרדה מינית.

יום המאבק הבינלאומי למניעת אלימות נגד נשים חל ב-25 בנובמבר כיום המיועד למאבק באלימות נגד האישה. במדינת ישראל מאורגנות סביב יום זה צעדות אותן להעלאת המודעות למאבק באלימות נגד נשים, אשר מובילים מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית. תאריך זה מציין את ההתחלה של “16 ימים של אקטיביזם” כשאחריו מצוין “יום זכויות האדם” ב-10 בדצמבר ונקבע למועד זה גם לשם ציון רצח שלוש האחיות מיראבל, פעילות פוליטיות ברפובליקה הדומיניקנית שנרצחו בשנת 1960 בהוראת הדיקטטור רפאל טרוחיו.

הנתונים שמפרסם הלמ”ס מתוך סקר הביטחון האישי לשנת 2018 עולה כי בקרב בני 20 ומעלה בשנת 2018 כ-336 אלף נשים שהינן 11.8 אחוז מכלל הנשים מעל גיל 20, נפגעו מעבירות מסוגים שונים.
עוד עולה מן הממצאים כי כ-140 אלף נשים המהוות 4.9% נפגעו מהטרדה מינית מהן כ-86 אלף נשים בגילאי 20-34. כ-15 אלף נשים נפגעו מעבירת מין כמו מעשה מגונה, ניסיון לאונס או אונס והן הוות מחצית האחוז מכלל הנשים מעל גיל 20.

מן הממצאים עוד עולה כי מכלל הנשים שהוטרדו מינית בשנה שקדמה לסקר, 26.4 אחוז שהם כ37,000 נשים דיווחו כי ההטרדה המינית בוצעה במקום עבודתן (הקשור בסיכון להתאבדויות).. מתוכן כמחצית – כ-13 אלף נשים דיווחו כי הפוגע היה הממונה עליהן.

עוד עולה מהממצאים כי שמרבית הנפגעות מהטרדה מינית והנפגעות מעבירת מין לא דיווחו על כך למשטרה. 95 אחוז מהמוטרדות מינית וכ80 אחוז מהנפגעות מעבירת מין לא דיווחו למשטרה על כך.
מדוע הנשים אינן מדווחות למשטרה על עבירות מין והטרדה מינית ? מן הממצאים עולה כי בעבירת מין סיבת אי-הדיווח השכיחה היא שהנפגעת התביישה לדבר על כך ובעבירת הטרדה מינית הסיבה השכיחה לאי-הדיווח היא שהנפגעת “לא רצתה להטריח את המשטרה במקרה פעוט ערך”.

עוד עולה כי כ-68 אלף נשים המהוות 2.4 אחוז מכלל הנשים הבגירות נפגעו מאלימות או מאיום באלימות. בעבירות של אלימות או איום באלימות שהיו קשורות לתוקף שהוא בן משפחה, רוב המתלוננות היו נשים (66 אחוזים מהמתלוננים והמתלוננות בכלל, לגבי עבירה זו כנגד בן משפחה היו נשים). מן הממצאים עולה עוד כי נשים מדווחות למשטרה על אלימות כנגדן יותר מגברים(51.7 אחוזים לעומת 40.2 אחוז) וכן כי נשים מרגישות פחות בטוחות ללכת לבד באזור מגוריהן בשעות החשכה לעומת גברים (77 אחוזים חשות בטוחות ללכת באזור מגוריהן בחשיכה לעומת 91.2%).