עגבניות ואבטיח כנגד שבץ מוחי

ממצאי מחקר חדש מעלים כי אכילת מזונות עתירי ליקופן כמו אבטיח ועגבניות קשורה לשכיחות נמוכה בכ-60% ללקות בשבץ מוחי

תזונה טבעית למניעת מחלות: כיצד ניתן להסתייע במזונות בעלי פיגמנט אדום המכילים ליקופן על מנת להפחית הסיכון ללקות בשבץ מוחי ? לצרוך יותר !  

ליקופן הוא אנטי אוקסידנט המצוי בירקות ובפירות שונים בעלי צבע פיגמנט אדום וביניהם עגבניה, אשכולית אדומה, אבטיח, גויאבה אדומה, פפאיה ועוד.

המחקר נערך בהתבסס על נתונים של מעל 1000 גברים בני 46 עד 65 מפינלנד. במחקרם ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין רמות קרוטנואידים בדמם של הנבדקים לסיכון לשבץ מוחי. כך בחנו החוקרים את כיצד משפיעים ליקופן, אלפא קרוטן, ביתא קרוטן, רטינול ואלפא-טוקופרול על סיכון לשבץ מוחי.
ניתוח הממצאים העלה כי רכיבים קרוטנואידים מועילים אלה לא היו מצויים במתאם להפחתת או העלאת הסיכון לשבץ מוחי אולם ליקופן היה החריג מהם והחוקרים מצאו כי 25% מהנבדקים שהיו בעלי רמות הליקופן הכי גבוהות בנוזל הדם שלהם יו מצויים בסיכון מופחת ללקות בשבץ מוחי.

החוקרים מצאו כי הללו היו מצויים בסיכון מופחת של 59% ללקות בשבץ מוחי איסכמי ובסיכון מופחת ללקות בשבץ מוחי מכל סוג שהוא בשיעור של 55%.

חשוב לציין כי חימום ירקות ופירות המכילים ליקופין כמו בישול עגבניות לדוגמה אינו פוגע באיכותו של הליקופין אלא דווקא משפר את יכולת הספיגה של הגוף את הליקופן.

ממצאי המחקר התפרסמו בכתב העת בנושאי נוירולוגיה Neurology על ידי חוקרים ניו זילנדיים מהמחלקה לרפואה במכון לבריאות הציבור ותזונה קלינית באוניברסיטת מזרח פינלנד קופיו ומהמחלקה לרפואה פנימית בבית החולים המרכזי בלפלנד רבניימי ומהמחלקה לנוירולוגיה בבית החולים של רופיו וממרכז השיקום העצבי בבית החולים.