5 עובדות על ביוטין

כיצד קשור ביוטין לחומצה הפולית בגופנו ? איך משפיע שימוש באנטיביוטיקה על ייצור הויטמין בגופנו ? היאך קשור ביוטין לנשירת שיער ?

בריאות הציבורתזונה
תוספי מזון, מינרלים וויטמינים. צילום: מערכת אתר הדוקטור- בריאות ורפואה.

5 עובדות על ביוטין

מה תפקידו של הביוטין בגופנו ? אילו מזונות מכילים כמויות של וויטמין זה? מה המינון המומלץ לצריכת ביוטין ? כיצד משפיע ביוטין על השיער ?

הנה 5 עובדות מעניינות אודות הוויטמין ביוטין המסומן לעיתים כוויטמין B7 או כויטמין B8 או אף כוויטמין H , שכדאי לדעת:

1. ביוטין, ככל קבוצת ויטמיני ה- B, הנו ויטמין מסיס מים. הוויטמין חיוני לחילוף החומרים (מטבוליזם) של חלבונים, שומנים ופחמימות ולייצור האנרגיה בגוף. הביוטין משתתף גם בסינתזת החלבון על ידי חומצות האמינו ובתהליך יצירת הצורה הכימית הפעילה של חומצה פולית.

2. בנוסף למקורותיו בתזונה, ביוטין מסונתז על ידי אוכלוסיית חיידקי המעיים. לכן טיפולים אנטיביוטיים ארוכי טווח וטיפול תרופתי הפוגע בחיידקי המעי עלול לפגוע בייצורו. מחסור בביוטין ייתכן במצבים של מחלות מעיים דלקתיות (קרוהן וקוליטיס) וכן בתת ספיגה כמו צליאק.. מחסור בויטמין גורם להופעה של דלקת עור מלווה בקשקשת, בחילות, עלייה ברמות הכולסטרול בדם, אנמיה, כאבי שרירים ותופעות נוירולוגיות כמו עייפות ותחושת נימול באזור הרגליים.

3. מקורות במזון: בתפריט מגוון הכולל בשר מהחי ומזון מהצומח ניתן להשיג את הקצובה המומלצת של ביוטין. יש לקחת בחשבון כי אוכלוסיית חיידקי המעי תורמת גם היא את חלקה. ריכוז גבוה במיוחד של ביוטין מצוי ב חלמון הביצה, כבד, גבינות ומוצרי חלב, קטניות ומוצרים מחיטה.

4. מהלידה עד גיל שישה חודשים: 5 מיקרוגרם ליום. מגיל שבעה חודשים עד שנה: 6 מיקרוגרם ליום. מגיל שנה עד שלוש שנים: 8 מיקרוגרם ליום. מגיל ארבע עד שמונה שנים: 12 מיקרוגרם ליום. מגיל תשע עד 13 שנים: 20 מיקרוגרם ליום. מגיל 14 עד 18 שנים: 25 מיקרוגרם ליום. מגיל 19 ומעלה: 30 מיקרוגרם ליום. נשים הריון בכל הגילאים: 30 מיקרוגרם ליום. נשים מניקות: 35 מיקרוגרם ליום.תפריט מערבי ממוצע מכיל 150-300 מק"ג ביוטין ביום. הביוטין אינו נספג היטב כאשר נוטלים אותו כתוסף בנפרד, לכן מומלץ ליטול אותו במסגרת קומפלקס ויטמיני B ובתוספת ויטמין C . כמו שאר ויטמיני ה-B, גם הביוטין מופרש בשתן כאשר נוטלים אותו בעודף ולכן ניתן לצרוך אותו גם במינונים גבוהים.

5. ביוטין מסייע בשמירה על שיער בריא ושופע, כיון שהשערה בנויה מחלבונים. תוספת ביוטין יכולה לגרום לעצירה בנשירת שיער, בעיקר כשנשירת השיער הנה על רקע תזונתי.

מאת: לירון שמעוני דיאטנית קלינית M.Sc – מטפלת בקליניקה פרטית לתזונה מותאמת אישית ברחובות.

דילוג לתוכן