5 עובדות על ויטמין B3 ניאצין

תוספי מזון, מינרלים וויטמינים. צילום: מערכת אתר הדוקטור- בריאות ורפואה.
תוספי מזון, מינרלים וויטמינים. צילום: מערכת אתר הדוקטור- בריאות ורפואה.

5 עובדות על ויטמין B3 –ניאצין

אילו מזונות עשירים בויטמין B3 – ניאצין ? באילו מקרים יכול תוסף ויטמין B3 לסייע? כיצד מסייע ויטמין זה על הפחתת הכולסטרול הרע בגוף ?

הנה 5 עובדות מעניינות אודות ויטמין B3 -ניאצין שכדאי לדעת:

1. ויטמין B3 הנו ויטמין הממלא תפקיד בתהליכים מטבוליים רבים וחשובים בגוף. יש לו תפקיד מפתח בתהליך הגליקוליזה – פירוק גלוקוז לצורך ייצור אנרגיה זמינה, תהליכי ייצור חומצות שומן, ייצור הורמונים שונים וכדוריות דם אדומות.

2. המקורות העיקריים של ניאצין במזון: כל המזונות מקבוצת “חלבונים” עשירים בוויטמין: חלב ומוצריו, ביצים, בשר , עוף וקטניות. קיימת נוכחות לא מבוטלת של ניאצין גם במזונות מדגנים מלאים, בוטנים, אגוזים וזירעונים למיניהם. ניאצין הוא אחד הוויטמינים הכי יציבים – הוא עמיד בטמפרטורה של 100 מעלות צלזיוס. היות והוא מסיס במים, הוויטמין נותר במי הבישול ולכן יש להקפיד לצרוך גם אותם.

3. תסמיני ומצבי חסר – תזונה מאוזנת מספקת את הכמות הנדרשת לגוף. מחסור בוויטמין עשוי להיווצר בקרב חולי כבד, חולים במחלות מעי ובקרב אלכוהוליסטים (אלכוהול משבש את ספיגת הוויטמין בגוף). התסמינים העשויים להיווצר כתוצאה ממחסור קשורים בעיקר לפגיעה במערכת העצבים: איבוד זיכרון, כאבי ראש, נדודי שינה, חוסר שקט ועוד. מחסור חמור ביותר עלול לגרום להזיות, קהות חושים ונוקשות שרירים, ובמקרים חמורים ביותר אף לאיבוד הכרה ומוות.

4. קצובה המומלצת  של ויטמין B3  – ניאצין: לילדים מגיל 0 ועד גיל 6 חודשים : 6 מ”ג ביום, מגיל 6 חודשים ועד גיל שנה – 8 מ”ג ביום, מגיל שנה עד גיל שלוש – 9 מ”ג, גילאי ארבע עד שש שנים – 11 מ”ג, גילאי שבע עד עשר שנים- 16 מ”ג. בנים מגיל 10 שנים ואילך – 18 מ”ג ביום, נשים מגיל 10 ואילך- 15 מ”ג ביום. לנשים הרות מומלץ לצרוך 18 מ”ג ביום ולנשים מיניקות 21 מ”ג ביום.

5. נטילת תוסף ניאצין יכולה להועיל במקרים של כולסטרול גבוה, בשילוב עם טיפול תרופתי (לפי המלצה רפואית). במחקרים הראו כי ניאצין תורם להפחתת LDL (“כולסטרול רע”) במטופלים שנטלו מינון יומי של 200 מ”ג. ניאצין גם מסייע בהרחבת כלי הדם על ידי שחרור היסטמין ולכן יש לו השפעה מיטבה על תהליכי טרשת עורקים ועל כן מומלץ גם לחולי סוכרת הסובלים מכאבי רגליים (הנגרמים מטרשת בעורקים המולכים לרגליים). שימו לב כי בנטילת תוסף עלולה להיגרם תופעת לואי של סומק בלחיים ותחושת עקצוצים בגוף, אולם תופעות אלו אינן מסוכנות לבריאות.

מאת: לירון שמעוני דיאטנית קלינית M.Sc – מטפלת בקליניקה פרטית לתזונה מותאמת אישית ברחובות.