5 עובדות על ויטמין B6 – פירידוקסין

5 עובדות על ויטמין B6 – פירידוקסין

מה תפקידו של ויטמין B6 ? כיצד קשור הוויטמין לבריאות נפשית ? אילו תרופות פוגעות בספיגת ויטמין B6 ?

תוספי מזון, מינרלים וויטמינים. צילום: מערכת אתר הדוקטור- בריאות ורפואה.
תוספי מזון, מינרלים וויטמינים. צילום: מערכת אתר הדוקטור- בריאות ורפואה.

הנה 5 עובדות מעניינות אודות ויטמין B6 – פירידוקסין שכדאי לדעת:

1. ויטמין B6 בעל תפקיד חשוב בפירוק וניצול שומנים ופחמימות ונחוץ לזמינות סוכרים פשוטים לשימוש מיידי בתאים. בנוסף, משמש כקו-פקטור (שותף בפעילותם של אנזימים) בתהליך ייצור חלבונים. הוויטמין נחוץ גם לפירוק חומצה אמינית בשם הומוציסטאין, אשר הצטברותה פוגעת בדפנות כלי הדם ועלולה להוביל למחלות לב.

2. ויטמין B6 ממלא תפקיד חשוב בייצור סרוטונין, סוג של מעביר עצבי. הסרוטונין קשור בתחושות של שלווה, הירגעות וביטחון. חוסר בו עלול לגרום לדיכאון, חרדה ורגזנות וכן לנדודי שינה. זו הסיבה לחשיבות צריכה מספקת של הוויטמין באופן כללי וגם כחלק מטיפול בהפרעות שינה ומצב רוח.

3. מצבי חסר ייתכנו בקרב קשישים, היות ויכולת ספיגה וניצול של הוויטמין יורדת. תרופות מסוימות, כגון תרופות אנטי פסיכוטיות או גלולות למניעת הריון, עלולות לגרום גם לחסר וויטמין בשל פגיעה בספיגתו. עישון גורם אף הוא לחסר בוויטמין בשל פגיעה במטבוליזם שלו. סימני החסר לרוב קשים לאבחון; תסמינים כמו חולשה, בלבול, הפרעות שינה, אנמיה, רמות מוגברות של הומוציסטאין בדם, עצבנות ואי שקט, עלולים להצביע על מחסור בויטמין.

4. הקצובה המינימאלית לצריכת הוויטמין הנה: תינוקות (0 – שנה) : 0.3-0.6 מ”ג, ילדים: 0.9-1.8 מ”ג, גברים ונשים : 2 מ”ג , נשים הרות: 2.6 מ”ג, נשים מיניקות – 2.4 מ”ג ביום. מקרי רעילות הם נדירים, אולם זהו הוויטמין מסיס המים היחיד העלול בעודף לגרום לפגיעה במערכת העצבים. בנטילת תוסף לצורך טיפול במצבים קליניים, יש להיוועץ עם הרופא המטפל לגבי המינון.

5. מקורות במזון: ויטמין B6 מצוי במגוון רחב של מזונות, בעיקר מקבוצת “חלבונים” – בקר ועוף, דגים, ביצה, פולי סויה ושעועית. מקורות נוספים, בין היתר: תפוח אדמה, בננות, שיבולת שועל, , בוטנים ואגוזים, מוצרים מחיטה מלאה, דגני בוקר, עגבניות, אבוקדו ועוד. הוויטמין אינו מצוי במוצרים מקמח לבן כיון שעיבוד החיטה הורס את הוויטמין, לכן מומלץ לצרוך מוצרים מחיטה מלאה. חשוב לדעת כי רמת הצריכה של הוויטמין תלויה בכמות החלבון הנצרכת. כלומר, אנשים הצורכים רמות גבוהות יותר של חלבון במזון זקוקים גם לרמות גבוהות יותר של הויטמין.

מאת: לירון שמעוני דיאטנית קלינית M.Sc – מטפלת בקליניקה פרטית לתזונה מותאמת אישית ברחובות.