5 עובדות על ויטמין D

מה תפקידיו של ויטמין D ? אילו מחלות ויטמין די מסייע למנוע ? מתי הכי מועיל להחשף לשמש בכדי שיווצר בגופנו ויטמין D ? באילו מזונות יש כמויות גבוהות של הויטמין?

בריאות הציבורתזונה
תוספי מזון, מינרלים וויטמינים. צילום: מערכת אתר הדוקטור- בריאות ורפואה.

5 עובדות על – ויטמין D :

כיצד פועל ויטמין D ואיך הוא קשור לספיגת הסידן ובניית עצם? איך גופנו מייצר ויטמין D בגוף ? מה המינון המקסימלי שיש לצרוך מויטמין D ואילו מזונות עשירים במיוחד בויטמין D ?

הנה 5 עובדות מעניינות אודות ויטמין D שכדאי לדעת:

1. ויטמין D פועל בגוף בשני אופנים: כוויטמין וכהורמון. תפקידו העיקרי והידוע מזה שנים רבות הנו השפעתו על ספיגת הסידן במעי ובניית עצם. בשנים האחרונות, מחקרים רבים הוכיחו כי ויטמין D מסייע במניעת מחלות זיהומיות, סוכרת, סרטן ועוד. כמו כן, נראה כי קיים קשר בין ויטמין D והשמנה. תסמיני החסר הם רככת בקרב ילדים ואוסטיאופורוזיס בקרב מבוגרים.

2. ויטמין D נוצר בגופינו על ידי חשיפה לשמש. קרינת UV מתחילה את שרשרת ייצור הוויטמין בגופנו ולכן הזמן היעיל ביותר לחשיפה לשמש הנו בשעות הצהריים. מספר דקות בודדות מספקות כמות נאותה של הוויטמין. עובדה מעניינת היא, שלמעלה מ- 90% מכמות וויטמין D הדרוש לגופינו מגיעה באמצעות החשיפה לשמש ופחות מ- 10% מהכמות מגיעה דרך התזונה.

3. לא קיימת המלצה חד משמעית לצריכת וויטמין D. ועדת המזון והתזונה האמריקנית קבעה תקן קצובה מומלצת מוערכת: גילאי 0-50 שנים – 5 מק"ג, גילאי 51-70 שנים – 10 מק"ג ומגיל 71 ומעלה מומלץ לצרוך 15 מק"ג. תינוקות בשנה הראשונה לחייהם חייבים לצרוך ויטמין D כתוסף כיוון שאין ביכולתם לייצר את הכמות הנדרשת. היות ורמות וויטמין D מושפעות מהחשיפה לשמש, בקרב אוכלוסיות אשר אינן נחשפות מספיק לאור השמש מומלץ לצרוך את הוויטמין כתוסף. כמו כן, ככל שאנו מתבגרים, ייצור הוויטמין בגוף קטן ועל כן מומלץ כי קשישים ייטלו את הוויטמין כתוסף.

4. לוויטמין D קיים גם מינון מסוכן; היות והוויטמין הנו מסיס בשומן, עודפו אינו מופרש בשתן אלא מצטבר ברקמות השומן בגוף, בכליות ובכבד. סימני הרעלה כוללים הפרעות בעיכול, חולשה, נזק לכליות, היפרקלצמיה (רמות גבוהות של סידן בדם), פריחות בעור ועוד. על מנת להימנע ממצב רעילות, יש להקפיד על מינון תוסף על פי המלצת רופא וכן לערוך בדיקות דם עוקבות.

5. מזונות המכילים הכי הרבה ויטמין D הם: שמן דגים, דגים כגון סלמון וסרדינים, חלמון ביצה, חמאה, כבד בקר ומוצרי חלב מועשרים. כיום קיימים מזונות פונקציונליים אשר מתוספים בוויטמין, כגון משקאות וחטיפי אנרגיה, מוצרי חלב לילדים ועוד.

מאת: לירון שמעוני דיאטנית קלינית M.Sc – בעלת קליניקה פרטית לתזונה מותאמת אישית ברחובות.

דילוג לתוכן