עודף גלישה באינטרנט, דיכאון והשמנת יתר בקרב מתבגרים

ממצאי מחקר מסקרנים מצביעים על קשר מורכב בין עודף גלישה באינטרנט לבין סיכון לדיכאון ולמשקל יתר בקרב מתבגרים

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

פסיכולוגיהבריאות הילד
שימוש ברשת האינטרנט והשפעות על ילדים. מקור: ויקיפדיה. מאת: Peter Welleman

גלישה באינטרנט והקשר לבריאות נפשית, דיכאון והשמנת יתר בקרב מתבגרים

 

הילד מבלה שעות מידי יום באינטרנט ? תתחילו לדאוג ! מחקר חדש שפורסם על ידי חוקרים מאוניברסיטת לוזן בשוויץ בכתב העת לרפואת ילדים PEDIATRICS מצביע על קשר בצורת עקומת U בין אינטנסיביות של שימוש באינטרנט לבריאות פיזית ונפשית של הילד המתבגר.

המחקר שנערך על בסיס ניתוח של סקר הבריאות הלאומי בשוויץ משנת 2002, בחן תשובות של בני נוער בני 16 עד 20 שדיווחו על תכיפות השימוש היומי שלהם באינטרנט. המחקר בחן תשובות של 3906 בנים ושל 3305 בנות נוער מתבגרות במגוון פרמטרים כמו הבריאות הנתפסת, כאבי ראש, כאבי גב, העדר שינה, דיכאון ועודף משקל.

הקבוצות חולקו ל-4 קטגוריות: משתמשים כבדים באינטרנט- אלה שגולשים ברשת יותר משעתיים ביום, משתמשים רגילים- כלומר אלה שגולשים פחות משעתיים מידי יום, משתמשים מזדמנים שמשתמשים באינטרנט פחות משעה אחת בשבוע וכאלה שלא משתמשים בכלל- קבוצה שהוגדרה כגולשים שלא עשו שום שימוש באינטרנט במהלך החודש שקדם לשאלון.

תוצאות המחקר השוו את התוצאות בין הקבוצות, והשתמשו כנקודת ייחוס בקבוצת המשתמשים הרגילים שהשתמשו באינטרנט עד שעתיים מידי יום. הממצאים העלו כי בהשוואה למשתמשים רגילים (עד שעתיים גלישה ביום) המשתמשים הכבדים באינטרנט (בנים ובנות) היו מועדים ללקות בתסמיני דיכאון בשיעור רב יותר. בנוסף נמצא כי בקרב הבנים, בני נוער שהשתמשו באינטרנט באופן אינטנסיבי, היו בעלי משקל עודף ואילו אצל הבנות שהשתמשו באינטרנט באופן תכוף ביותר, נמצאה מחסור בשינה.

בנוסף, נמצא כי מקרב בני הנוער – בנים ובנות כאחד- שלא השתמשו בכלל באינטרנט נמצא סיכון גבוה לדיכאון. בנוסף נמצא כי בנים מקבוצת המחקר שלא גלשה באינטרנט, סבלו מכאבי גב בשיעור גבוה יותר בהשוואה לגולשים בתכיפות נורמלית של עד שעתים ביום.

מבין פעילויות בילוי ופנאי של הצעירים כיום, גלישה ברשת האינטרנט משמשת כאמצעי מרכזי אשר הולך ותופס חשיבות רבה בחיי הפנאי של ילדים ומתבגרים כיום. לפיכך קיימת משמעות רבה למסקנות החוקרים שהצביעו על קשר מתאמי בצורת עקומת U בין תכיפות השימוש באינטרנט לבין בריאות נפשית לקויה בקרב מתבגרים. בנוסף, הסיקו החוקרים כי משתמשים "כבדים" ברשת היו בעלי סיכון מוגבר למחלות ובעיות סומטיות. החוקרים סבורים כי על מומחים בתחום להתייחס להרגלי גלישה נורמטיביים של עד שעתיים ביום כהתנהגות רגילה שלא מקושרת לבעיות בריאות בילדים בקבוצת גיל זו.

הקישור למחקר בנושא הקשר בין אינטנסיביות השימוש באינטרנט לבין בריאות פיזית ונפשית

דילוג לתוכן