עודף משקל בהריון וסיכון לסכיזופרניה בילד

ממצאי מחקר חדש מעלים כי ילדים לאימהות שסבלו מעודף משקל בהריון מצויים בסיכון מוגבר לסכיזופרניה

נשים רבות מעלות במשקלן קילוגרמים רבים במהלך ההריון, מעבר לעלייה הטבעית במשקל הנגזרת מהתפתחות העובר ושינויי גופן בעקבות ההריון. לעיתים, האימהות לעתיד אינן מעניקות תשומת לב בריאותית רבה לעלייה החריגה במשקל, ואינן מבינות את ההשפעה הבריאותית השלילית הרבה שיש לעודף משקל במהלך ההריון. ממצאי מחקר חדש שהתפרסם לאחרונה, המתווסף לממצאי מחקר נוספים באשר להשפעותיו השליליות של עודף משקל במהלך ההריון, מצביע על השלכות עודף משקל של אימהות בהריון על בריאותו הנפשית של הצאצא בהמשך חייו: על פי הממצאים אימהות הסובלות מעודף משקל במהלך תקופת הריון– מצויות בסיכון מוגבר של 200 עד 300% להוליד ילד שילקה בסכיזופרניה בבגרותו.

בדיקת אולטרסאונד לבחינת התפתחות העובר בהריון. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Nevit Dilmen
בדיקת אולטרסאונד לבחינת התפתחות העובר בהריון. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Nevit Dilmen

ממצאי המחקר העלו כי מכלל 24,442 נבדקים נמצאו 305 מקרים של נשים שהולידו ילדים שפיתחו את מחלת הסכיזופרניה בהמשך חייהם. החוקרים מצאו כי ילדים שנולדו לאימהות שסבלו מעודף משקל- השמנה במהלך ההריון (בהשוואה לנשים עם BMI ממוצע) של 29-30 יחידות היו בסיכון גבוה פי 2 עד פי 3 ללקות במחלת הנפש החמורה סכיזופרניה.

ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת בנושא השמנה obesity reviews. המחקר נערך על ידי חוקרים אנגלים מהמחלקה לפסיכאטריה באוניברסיטת קיימברידג’ הנודעת באנגליה וכן מקרן NHS בקיימברידג’ וכן מבית החולים סופולק באנגליה.