עודף משקל בהריון וסיכון למחלות לב ושבץ לילד

כיצד משפיע משקל עודף של האם לפני ההריון או במהלך ההריון על הסיכון של הילד הבוגר ללקות בשבץ או במחלות לב ?

מערכת האתר

עודכן בתאריך

הריון ולידהבריאות האישה
הריון. מקור: ויקיפדיה. ברשיון CC2 by sa. מאת: Melimama

משקל עודף של האם בהריון מגביר סיכון לשבץ מוחי ומחלות לב לילד הבוגר

כיצד משפיע עודף משקל על העובר המתפתח בבטן האם בעת ההריון? מה הנזקים הבריאותיים הנגרמים לילד, לאחר התבגרותו בעקבות עודף משקל של האם לפני ההריון ובמהלך ההריון?
ממצאים רבים מצביעים על עודף משקל לפני ההריון כפי שנמדד על ידי BMI מדד אינדקס מאסת הגוף ומשקל במהלך היריון כקשור להתפתחות בעיות רפואיות של העובר בסיכון רב יותר בעת התבגרות הילד. במחקרם זה ביקשו החוקרים לבחון האם השמנה לפני ומהלך ההריון תורמת להתפתחות גורמי סיכון למחלות קרדיו-ווסקולריות של לב וכלי דם, שבץ מוחי ובעיות מטבוליות.

לשם כך בחנו החוקרים ממצאים של אימהות לילדים שהיו בהריון לפני ההריון ועליה במשקל במהלכו, ושל ילדיהם במהלך תקופת המחקר וביניהם נתונים על משקל הגוף, היקף המותניים, רמות השומן בדם, אינסולין בדם, כולסטרול טוב בדם, BMI ועוד.

מן הממצאים העלו החוקרים כי עודף משקל לפני ובמהלך ההריון העלו את הסיכון של הילד לסבול מבעיות מגוונות שמהוות גורמי סיכון להתפתחות של שבץ מוחי ובעיות לב וכלי דם, ובעיות מטבוליות שנים לאחר מכן בבגרותו.
כך העלו החוקרים למשל כי ילדים לנשים שסבלו מעודף משקל לפני ההריון היו סביכון גבוה יותר להיות שמנים, בעלי BMI גבוה, לסבול מלחץ דם סיסטולי ודיאסטולי גבוה, לסבול מרמות נמוכות של "כולסטרול טוב" HDL-C ומרמות גבוהות של אינסולין וטריגליצרידים.

לסיכום החוקרים מדגישים כי הממצאים מדגישים את החשיבות בשמירה על משקל מאוזן לפני ובמהלך ההריון על מנת להימנע מגורמי סיכון לאם ולעובר בהמשך ללקות במחלות שונות וביניהם מחלות לב וכלי דם, שבץ מוחי והפרעות מטבוליות.
ממצאי המחקר החדש התפרסמו על ידי החוקרים ד"ר חגית הוכנר, פרופסור יחיאל פריידלנדר, ד"ר רונית קלדרון מרגלית, ד"ר ורדיאלה מיינר, ד"ר יעל שגיא, ד"ר מיטל אבגיל-צדוק, ד"ר איילה ברגר, ד"ר בלה סביצקי, פרופסור דויד זיסקוביץ ופרופסור אורלי מנור מהמרכז הרפואי הדסה בירושלים ומאוניברסיטת וושינגטון בארצות הברית בכתב העת Circularion .

דילוג לתוכן