עישון, אלכוהול, קפה ותה וסיכון לסרטן הלבלב

מחקר חדש מצביע על טיבו של הקשר בין עישון, אלכוהול, קפה ותה והסיכון לחלות בסרטן הלבלב

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורתזונה
קפה. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc2-by-sa. צילום: Quasipalm

הקשר בין עישון, צריכת אלכוהול, קפה ותה וסיכון לסרטן הלבלב

לתזונה שלנו יש השפעה דרמטית על בריאותנו. כיצד משפיעה צריכת מזונות ייחודיים כמו אלכוהול, עישון סיגריות, שתיית קפה או תה על בריאותנו? מחקר חדש שפורסם לאחרונה מצביע על טיבו של קשר בין צריכת משקאות שונים ועישון על הסיכון לחלות בסרטן הלבלב.

במחקר שפורסם על ידי חוקרים מהמחלקה לאפידמיולוגיה בבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת מינסוטה שבמיניאפוליס, בכתב העת Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין עישון, צריכת אלכוהול, קפה ותה לבין הסיכון לחלות בסרטן הלבלב.

הלבלב הינו בלוטה אקסוקרינית ואנדוקרינית אשר קשורה בין שאר תפקידיה היתר על הפרשת הורמונים אשר אחראיים לפירוק פחמימות, חלבונים, ושומנים ובהם הפרשת גלוקגון ואינסולין.

לשם בחינת קשר זה, בחנו החוקרים מדגם של 33,976 נשים לאחר גיל הבלות, ממדינת איווה בארצות הברית, שעקב אחרי הרגלי התזונה, תמותה ובריאות משנת  1986 ועד 1994. במהלך תקופה זו גילו החוקרים 66 מקרים של סרטן הלבלב.

ניתוח ממצאי המחקר, לאחר ניטרול גורמים מתערבים אחרים, העלהכי קיים קשר תלוי מינון בין עישון סיגריות לבין הסיכון לחלות בסרטן הלבלב. נשים שעישנו פחות מ-20 קופסאות סיגריות בשנה היו בסיכון גבוה יותר של 14% בלבד לחלות בסרטן הלבלב בעוד שנשים שעישנו יותר מ-20 קופסאות סיגריות בשנה, היו בסיכון גבוה יותר ב-92% ללקות בסרטן זה. את בהשוואה למי שלא עישנו. אנשים שעדיין עישנו במהלך המחקר, היו בסיכון של פי 2 לחלות בסרטן הלבלב.

עוד נמצא כי גורמי סיכון יחסיים נוספים של סרטן זה היו גם צריכת אלכוהול שהגבירה את הסיכון לחלות במחלה, גם ללא תלות בגיל הנבדקים, כמות הסיגריות שהם עישנו ומשתנים נוספים.

בנוסף, ממצאי המחקר הצביעו על כך שלאחר ניכוי הגורמים השונים, צריכת קפה נמצאה גם כן כגורם סיכון מוגבר לסרטן הלבלב: כך נשים ששתו פחות מ-2.5 כוסות קפה ליום בממוצע- היו בסיכון גבוה פי 4 לחלות בסרטן זה, בהשוואה לנשים ששתו פחות מכוס קפה אחת ליום בממוצע. נוסף לכך, החוקרים לא מצאו כי צריכת תה הייתה קשורה לסיכון מוגבר לחלות בסרטן הלבלב.

לפיכך, מסכמים החוקרים את החשיבות שבהפחתת צריכת אלכוהול, צריכת קפה מבוקרת והפחתת עישון סיגריות כאמצעי להפחתת הסיכון לחלות בסרטן הלבלב, ונזקים בריאותיים אחרים.

דילוג לתוכן