עישון בגיל צעיר – מוות מסרטן והתקף לב

עישון החל מגיל צעיר גורם לסיכון כפול למוות מסרטן וסיכון גבוה בעשרות אחוזים למוות מהתקפי לב ומסיבות מוות שונות

מערכת האתר

עודכן בתאריך

מחלות לב
עישון קנאביס. מקור: ויקיפדיה. ברשיון cc3-by-sa. מאת: Petr-Broz

ממצאי מחקר חדש מעלה כי צעירים שהחלו לעשן בגילאי בית הספר התאפיינו מסיכון גבוה יותר למות מהתקפי לב וממחלת הסרטן . זאת אפילו אם הם מפסיקים לעשן בגיל העמידה.


ממצאי מחקר חדש שהתבסס על עשרות אלפי נבדקים, שחלקם החלו לעשן בגיל צעיר מעלה כי אנשים שהחלו לעשן כבר בגיל צעיר כמו גיל בית הספר התיכון, סבלו משיעור מוגבר במיוחד של תמותה מכלל הסיבות ובפרט סיכון מוגבר פי 2 למוות בשל מחלת הסרטן וממוות בשל מחלות לב קרדיווסקולאריות כמו התקף לב. על פי הממצאים גם אנשים שהחלו בגיל צעיר לעשן והפסיקו בשל מאוחר יותר – כמו גיל העמידה היו בסיכון מוגבר הקרוב ל-30% למוות מוקדם.

הממצאים התבססו על מעל 28,000 נבדקים גברים ממדגם אוניברסיטת הארוורד במהלך מחקר מעקב שנמשך יותר מחצי מאה.
בישראל רווחת תופעת עישון בני הנוער והיא קונה אחיזה גוברת גם בקרב צעירים בגילאים נמוכים במיוחד. תופעה נוספת היא עישון נרגילה שנתפסת כפחות מזיקה אולם על פי מחקרים עדכניים עולה כי עישון של נרגילה הוא דווקא גורם סיכון חמור במיוחד הן במינון החומרים הרעילים המוכנסים לגוף מידי שאיפה והן מבחינת הרכב הרעלים.

לנוכח ממצאים חמורים אלה, אלה ממליצים החוקרים לגורמי החינוך לשים דגש התערבותי גובר בהפסקת עישון כבר בגילאים צעירים.
הממצאים ראו אור בכתב העת של הקולג' האמריקאי לקרדיולוגיה JACC American College of Cardiology Journal . המחקר נערך על ידי חוקרים אנגלים מהמחלקה לאפדמיולוגיה ובריאות הציבור ביוניבירסטי קולג' בלונדון.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן