עישון בהריון פוגע בעצב הראייה של התינוק

ממצאי חדשים מצביעים על כך שעישון של האם במהלך ההריון משפיע על התפתחות עצב הראייה של העובר

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הילדהריון ולידה
עישון במהלך הריון. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc2-by. צילום: Andrew Vargas

מחקרים העלו כי עישון במהלך ההריון הוא בעל השפעות מזיקות במיוחד על בריאות התינוק. ממצאי מחקר חדש שופכים אור על השפעתו של העישון במהלך ההריון על ההתפתחות הנוירולוגית של עצב הראייה של תינוקות.

ממצאי המחקר פורסמו על ידי קבוצת חוקרים מבתי חולים בסרגוסה שבספרד, בכתב העת לרפואת עיניים Early Human Development.  עישון משפיע על הקהיית פעילות עצבית, עוויתות בכלי הדם של הרשתית, פגיעה בחדות הראייה ואף התפתחות קטרקט. ממצאי מחקר קודמים העלו כי עישון במהלך הריון קשור להתפתחות נוירולוגית משובשת של העובר.

ממצאים חדשים מצביעים על כך שעישון במהלך ההריון פוגע בעצב הראייה של התינוק

מטרת החוקרים הייתה לברר כיצד מושפעת התפתחות עצב הראייה בתינוקות בעקבות עישון במהלך ההריון. זאת באמצעות שימוש בטכנולוגיה מדויקת של  Optical coherence tomography (OCT) המעניקה מדד מדויק בנוגע לעובי שכבות הסיבים הרטינליים בעין, המהווים חלק ממערכת העצבים המרכזית.

לשם כך בחנו החוקרים מדגם של 70 ילדים בני 4 שנים ועד 13.5 שנים, שחלקם נולדו לאימהות אשר עישנו במהלך ההריון וחלקן לא עישנו במהלך ההריון. החוקרים בחנו את השוני בעובי של הסיבים של הרשתית (רטינה) בעין, בין שתי קבוצות הילדים. זאת תוך קיזוז גורמים כמו גיל בהריון, משקל בעת הלידה ומגדר.

ניתוח ממצאי המחקר העלו כי קיים הבדל בין קבוצת הילדים שנולדו לאימהות שעישנו במהלך ההיריון לבין הקבוצה שנולדה לאימהות שלא עישנו בהריון; עובי הסיבים הרשתיים של הילדים שנחשפו לעישון של האם, במהלך הריונה, הייתה נמוך יותר באופן מובהק ומשמעותי בהשוואה לעובי הסיבים ברשתית העין של ילדים לאימהות שלא עישנו במהלך ההיריון.

 למרות זאת, בדיקות ראייה רגילות בקרב הנבדקים לא העלו שוני מובהק בין הקבוצות. סיכום הממצאים מבדיקות ייחודיות אלה של עובי הרשתית, מעלה כי חשיפה של עובר בתוך הרחם לעישון טבק, מפריע להתפתחות של עצב הראייה בהמשך חייו כתינוק.

דילוג לתוכן