עישון וסיכון לסרטן הערמונית

מחקר חדש מעלה כי גברים מעשנים נמצאים בסיכון גבוה למוות מסרטן הערמונית ולהישנות המחלה.

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורמחלות לב
הדוקטור - מצטרף למלחמה בנזקי העישון

גברים מעשנים בסיכון גבוה למוות מסרטן הערמונית ולחזרתה של המחלה.

עישון מזיק לבריאות- כך לפי ממצאי מחקרים רבים שנערכו בעשורים האחרונים. מחקר חדש מצביע כעת גם על כך שגברים מעשנים שחולים בסרטן הערמונית (סרטן בפרוסטטה) מגבירים את הסיכון שלהם להישנות המחלה ולמוות בעקבות המחלה. עוד מצאו החוקרים קשר בין עישון של הנבדקים בעת אבחון סרטן הערמונית לסיכון מוגבר ללקות בסרטן ערמונית מסוג אלים\אגרסיבי, סיכון מוגבר לתמותה כללית גבוהה יותר ולמוות בשל מחלות לב קרדיו-וסקולריות. 

הבשורות האופטימיות: גברים שמיעטו לעשן או גברים שהפסיקו לעשן במהלך תקופה של 10 שנים לפני אבחון הסרטן, היו בעלי סיכון דומה לאנשים שלא עישנו, ולא היו בסיכון חמור למוות או חזרתו של סרטן הערמונית כמו מי שעישנו בעת שאובחנו.
הממצאים של המחקר החדש שנערך על ידי חוקרים מבית הספר הארוורד לבריאות הציבור באוניברסיטת קליפורניה שבסן פרנסיסקו בארה"ב, פורסמו בכתב העת Journal of the American Medical Association.

ממצאי המחקר התבססו על נתונים של 5,366 גברים שאובחנו כחולים בסרטן הערמונית בין 1986 לשנת 2006. מתוך מדגם זה, ארעו במהלך תקופה זו 1630 מקרי מוות. מתוך מקרי המוות הללו 524 מקרים (32% ממקרי המוות) נבעו מתמותה ישירה מסרטן הערמונית, 416 מקרים (26% ממקרי המוות) בשל מחלות לב קרדיו וסקולריות ו878 בשל הישנות סרטן הערמונית.

החוקרים מדגישים כי מדובר במחקר הראשון שבחן את הקשר בין עישון בעת אבחון הסרטן לבין הסיכון לחזרת סרטן הערמונית ושיעורי תמותה בעקבות גורמי תמותה מסוימים כמו מחלות לב.
ממצאי המחקר העלו כי בהשוואה למי שלא עישנו, גברים שעישנו בזמן שאובחנו כחולים בסרטן הערמונית היו בסיכון מוגבר של 61% יותר למות מסרטן הערמונית ובסיכון גבוה יותר ב 61% לחזרתה של המחלה.
זאת ועוד, החוקרים העלו כי גברים שעישנו סבלו מסרטן ערמונית אלים בשלב מתקדם יותר בשיעור גבוה יותר מאלה שלא עישנו וכן סיכון מוגבר למוות מסרטן הערמונית של 80% (כלומר פי 1.8).

דילוג לתוכן