עישון נרגילה עבירות ותאונות דרכים

מחקר חדש : קשר בין עישון נרגילה לסיכון מוגבר לתאונות דרכים ועבירות תנועה

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבור
סביבה עירונית. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Martin-Gloss

ממצאי מחקר חדש בדבר הקשר בין עישון נרגילה לסיכון מוגבר לתאונות דרכים ועבירות תנועה

במחקר שנערך על ידי חוקרי הטכניון מהמכון לחקר התחבורה בטכניון בצוותא עם חוקרי מרכז רפואי רבקה זיו בצפת, שממצאיו הוצגו בכנס בתחום, עולה כי בהשוואה לנבדקים שלא עישנו נרגילה, נבדקים שעישנו במשך מחצית השעה נרגילה, ביצעו עבירות תעבורה רבות בסימולטור בו נבחנו, בהם אי ציות לרמזור אדום, בשיעור מוגבר ב-33% יותר, והיו מעורבים בתאונות דרכים בשיעור של 40% יותר. זאת בהשוואה לנהגי קבוצת הביקורת.

במחקר השתתפו 100 גברים ונשים בגילאי 18 עד 60, מתוכם 70 מעשני נרגילה ו-30 ששימשו כקבוצת הביקורת. נבדקי קבוצת הניסוי עישנו במשך מחצית השעה נרגילה בטעם תפוחים. כל המשתתפים היו בעלי מאפיינים דומים כדוגמת מקום מגורים, נסיון בנהיגה ועישון סיגריות. מן הממצאים העלו החוקרים כי בהשוואה למי שלא עישן נרגילה, מעשני הנרגילה שהשתתפו במחקר, ועברו סימולטור נהיגה שתיעד את נהיגתם, "היו מעורבים בתאונות דרכים ובעבירות של אי ציות לרמזור אדום, בשיעור הגבוה ב-33%", וכי "מידת המעורבות של קבוצה זו בתאונות היתה גבוהה ב-40% מזו של הנהגים בקבוצת הביקורת".

החוקרים מציינים כי כבר לאחר 30 דקות מסיום העישון, הראו הנבדקים נתונים מטרידים בדבר עבירות כמו חציית קו האמצע בכביש (אי שמירה על קו האמצע) בשיעור של 31% יותר מאשר הנהגים בקבוצת הביקורת. וכן עלייה של 33% במשך הזמן שהנוהג לא נמצא בנתיב הנסיעה וחצה את הקו הצדדי והאמצעי של הנתיב.
ממצאי המחקר מתווספים לממצאי מחקרים המצביעים על השפעתה המזיקה של הנרגילה על המעשן, ובהם "כדוגמת כמות הניקוטין הגדולה מאוד שהמעשן שואף בזמן עישון נרגילה, בגלל כמות העשן הגדולה שנשאפת בכל שאיבה". זאת בניגוד למיתוס בדבר סינון העשן על ידי המים. הדוקטור ופא אליאס , שהציגה את ממצאי המחקר הסבירה כי דווקא ההיפך הוא הנכון משום ש" המים מצננים את העשן ומאפשרים לו לחדור עמוק יותר לריאות ובכך מגבירים את הנזק הנגרם בעישון. שעת עישון נרגילה מקבילה לעישון של 100 עד 200 סיגריות רגילות".

מעבר לשימוש הגובר בנרגילה גם בקרב צעירי המגזר היהודי ד"ר ופא אליאס, ציינה בהרצאתה, כי "השימוש בנרגילה שהחל במזרח התיכון, התרחב במגזר הערבי להיקפים בהם עישון נרגילה על ידי נשים נחשב לדבר מובן מאליו." וכי כיום הפך עישון זה לנפוץ במדינות רבות, ולמרות זאת טרם נחקרה השפעת עישון נרגילה על נהיגה. מחקר זה עוסק לראשונה בקשר זה.

דילוג לתוכן